Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu
 

Go Back   Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu > Din Ve Maneviyat > Kuran-ı Kerim

canlı casino siteleri canlı casino siteleri sagedatasecurity.com casino siteleri takipçi satın al
porno diyarbakır escort bayan antalya escort malatya escort

Kur’an’ın Temel Özellikleri

Kuran-ı Kerim kategorisinde açılmış olan Kur’an’ın Temel Özellikleri konusu , ...


Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 06.08.2013, 13:59   #1 (permalink)

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Kur’an’ın Temel Özellikleri

Kur’an’ın Temel Özellikleri

Kur’an-ı Kerim insanlığın dünya ve ahirette mutluluk ve saadete erişmesi için gönderilmiş son ilâhî mesajdır Bu yazımızda Yüce Allah’ın Cebrail vasıtasıyla Hz Peygamber’e vahyettiği evrensel mesaj olan Kur’an;
Kur’an’ın belli başlı temel özellikleri şunlardır:
1 Kur’an Allah kelâmıdır
2 Kur’an Arapça bir kitaptır
3 Kur’an tevatür yoluyla nakledilmiştir ve Allah’ın koruması altındadır
4 Kur’an mûciz bir kitaptır
5 Kur’an peyderpey indirilmiştir
6 Kur’an evrensel bir kitaptır
7 Kur’an anlaşılıp öğüt alınması için kolaylaştırılmıştır
8 Kur’an hidayet kaynağıdır
temel özellikleri ayetler ışığında ;


1 Kur’an Allah kelâmıdır: İslama göre vahiy Allah’ın konuşmasıdır Kendi iradesini dil aracılığıyla bildirmesidir Fakat insana ait olmayan esrarengiz bir dille değil insanın anlayabileceği bir dille konuşmasıdır Allah’ın kendi iradesiyle yaptığı bu konuşma olmasa yeryüzünde İslam’ın anladığı manada hiçbir din olmaz (1) Bir Japon şarkiyatçının da dediği gibi İslam Allah konuştuğu zaman meydana gelmiştir (2) Doğrudur; zira biz müslümanlar Kur’an-ı Kerim’in Kelâmullah (Allah kelamı) olduğuna inanırız Yüce Allah’ın ilâhî iradesini biz kullarından neleri yapıp neleri yapmamamızı istediğini ancak O’nun kelâmı vasıtasıyla bilebiliriz Nitekim şu ayet-i kerimede Kur’an Kelâmullah olarak tavsif edilmektedir:
“Eğer müşriklerden biri senden eman dilerse eman ver! Ta ki Allah’ın kelâmını dinlesin sonra onu emin olduğu yere kadar ulaştır”(3)


2 Kur’an Arapça bir kitaptır: Allah Teala engin bilgi hazinesinden(4) insanları bilgilendirmek istediği zaman vahiy almaya istidatlı olan(5) kullarından birini seçer ve ona kelâmını o elçinin kavminin konuştuğu dil kalıplarına dökerek gönderir (6) Yani Allah her kavme kendi dilleriyle konuşan bir peygamber göndermiş ve her peygambere de kendi konuştuğu dil ile vahyetmiştir
Herhâlde bir ümmete gönderilen ilâhî bir kitabın o ümmetin diliyle gönderilmesi kadar tabii bir şey düşünülemez Çünkü insan ne ile sorumlu tutulduğunu ilâhî iradeye uygun hareket tarzlarının neler olduğunu bilmeden bu sorumluluğunu yerine getiremez Elbette ki bu da onun kendisine anlayacağı bir dille hitap edilmesiyle mümkün olabilir Bu yüzdendir ki Allah Teala: “(Allah’ın emirlerini) onlara iyice açıklasın diye her peygamberi yalnız kendi kavminin diliyle gönderdik”(7) buyurarak insanları bilgilendirmek istediğinde kelâmını onlara kendi lisanlarıyla indirdiğini haber vermiştir Zaten muhataplara anlamadıkları bir dil ile direktifler verilmiş olsaydı onlar buna itiraz ederlerdi Nitekim Kur’an bu hususu şu şekilde dile getirmektedir:
“Eğer biz onu yabancı dilden bir Kur’an kılsaydık diyeceklerdi ki: Ayetleri tafsilatlı bir şekilde açıklanmalı değil miydi? Arap’a yabancı dilde (kitap) olur mu? ”(8) İşte her kavme kendi konuştukları bir dil ile ilâhî mesajların gönderilmesi Allah’ın bir kanunudur Buna biz sünnetullah diyoruz Bu sünnetullaha uygun olarak Yüce Allah Kur’an-ı Kerim’i Arapça olarak indirmiştir (9) Nitekim bu hususu Yüce Allah şöyle belirtmektedir:
“Biz onu anlayasınız diye Arapça bir Kur’an olarak indirdik ”(10)
“Biz düşünüp anlamanız için onu Arapça bir Kur’an yaptık ”(11)
“Allah size ayetleri düşünesiniz diye böylece açıklar ”(12)
Yukarıda zikretmiş olduğumuz ayetlerden de anlaşıldığı üzere Kur’an-ı Kerim Arapça olarak indirilmiştir Kur’an’ın Arapça olarak indirilmesinin sebebi Hz Peygamber’in anadili Arapça olan bir toplumun içerisinde doğup büyümüş olmasındandır Şayet Kur’an-ı Kerim Arapça olarak değil de başka bir lisanla indirilmiş olsaydı bu durum hem Rasulullah’ın tebliğ vazifesini daha fazla zorlaştıracaktı hem de vahy-i ilâhinin ilk muhatapları durumunda olan Arapların ayetleri anlayıp uygulamalarını güçleştirecekti Yani Hz Peygamber ve ilk müslümanlar her türlü engellere rağmen bir de yabancı dil problemiyle karşı karşıya kalacaklardı


3 Kur’an tevatür yoluyla nakledilmiştir ve Allah’ın koruması altındadır: Kur’an-ı Kerim ilk indiği andan itibaren hem ezberlenmiş hem de yazıyla tespit edilmiştir Dolayısıyla bize kadar tevatür(14) yoluyla nakledilmiştir Bu durum ne diğer ilâhî kitaplar için ne de tarihî herhangi bir vesika için söz konusudur
Kur’an’ın tahrif ve tebdilden korunmasını ise bizzat Yüce Allah garanti altına almış ve; “Zikri (Kur’an’ı) biz indirdik ve onu koruyacak olanlar da biziz Biz!”(15) buyurmuştur Diğer ilâhî kitaplar böyle bir koruma altına alınmamışlardır Onların korunması insanlara bırakılmıştır Nitekim Tevrat ile ilgili olarak: “Gerçekten Tevrat’ı biz indirdik onda yol gösterme ve nur vardır Müslüman olmuş peygamberler onunla yahudilere hüküm verirlerdi kendilerini Allah’a vermiş zâhitler ve âbidler de Allah’ın Kitabını korumakla görevlendirildiklerinden (onunla hüküm verirlerdi) ve onu gözetleyip kollarlardı ”(16) buyurulmaktadır


4 Kur’an mûciz bir kitaptır: İ’câz kelimesi lügatte “âciz bırakmak” anl----- gelir Bir şeyin benzerini yapmaktan âciz bırakan şeye de “mu’cize” denir Bu bakımdan Kur’an-ı Kerim Hz Peygamber’in en büyük ve ebedî mu’cizesidir
Bütün peygamberler ilâhî bir vazife ile Allah tarafından gönderilmiş olduklarını kavimlerine kabul ettirebilmek için mucizeler göstermek mecburiyetinde kalmışlardır Bu hususu Hz Peygamber (sav) hadis-i şeriflerinde şöyle ifade etmektedir: “Hiçbir peygamber gönderilmemiştir ki ona insanları imana getirecek bir ayet verilmemiş olsun Bana verilen ise Allah’ın gönderdiği vahiydir Onun için kıyamet günü ümmetimin sayıca diğer peygamberlerin ümmetinden çok olmasını ümit ediyorum ”(17)
Geçmiş peygamberlerin mucizeleri sadece o devirde yaşayanlar ve orada hazır bulunanlar tarafından müşahede edilebilirdi Kısaca ifade etmek gerekirse onların mucizeleri sürekli değil geçici ve hissî idi Meselâ sihrin revaçta olduğu ve ünlü sihirbazların yaşadıkları bir devirde Hz Musa’ya sihirli bir âsâ verilmiş bununla sihirbazlar mağlup edilmiştir Tıbbın ilerlediği bir zamanda gelen Hz İsa’ya ise bu alanda büyük mucizeler verilmiş ve hastaları iyileştirmiş ölüleri diriltmiştir
Hz Muhammed (sav)’in mucizesi ise sürekli ve aklî idi Çünkü onun zamanında Arap dili ve belâgatı en yüksek dereceye ulaşmış âdeta altın çağını yaşıyordu İşte Arapların fesahat ve belâgat yönünden en yüksek mer-tebeye ulaştığı bir devirde sunulan en büyük mucize hiç şüphesiz ki belâgat ve fesahatin en büyük timsali olan ve hiç kimse tarafından taklit edilemeyen Kur’an-ı Kerim’in ümmî bir peygamber olan Hz Muhammed (sav)’e vahyedilmesi olmuştur Kur’an Yüce Allah’ın ezelî kelâmıdır Onun bir benzerini getirmek mümkün değildir
Peygamber Efendimiz tebliğ vazifesine başlayınca Araplar on-dan risalet ve nübüvvet görevi ile görevlendirilmiş bir kişi olduğuna dair deliller istediler Peygamberimiz onlara Allah Tealâ’nın şu ayetleriyle cevap verdi:
“Ona Rabbinden mucizeler indirilmesi gerekmez miydi?” derler De ki: “Mucizeler ancak Rabbimin katındadır Doğrusu ben sadece apaçık bir uyarıcıyım Kendilerine okunan bir Kitab’ı sana indirmiş olmamız onlara yetmiyor mu? Bunda inanan topluluk için rahmet ve ibret vardır ”(18)
Cenab-ı Hakk’ın Rasulünün peygamberliğinin doğruluğuna ve onun ancak bir mübelliğ olduğuna dair Kur’an’da bu ayetlerle vermiş olduğu teminata rağmen onlar inatlarında ve inkârlarında ısrar ettiler ve ondan yüz çevirerek:
“Ayetlerimiz onlara okunduğu zaman “İşittik işittik! İstesek biz de aynısını söyleyebiliriz; bu sadece eskilerin masallarıdır ”(19) dediler Onların bu inkârcı tutumları karşısında Yüce Allah peygamberinin haklılığını ve Kitabının eşsizliğini ispat için onlara meydan okuyarak şöyle buyurdu: “Doğru (sözlü) iseler haydi onun gibi bir söz getirsinler ”(20) Onlara uzunca mühlet verdi yapamadılar Sonra asılsız uydurma şeyler dahi olsa tesir ve belâgat bakımından on surenin benzerini yapmalarını onlardan istedi:
“Yoksa “O’nu uydurdu” mu diyorlar? De ki: “Öyleyse siz de onun benzeri on uydurulmuş sure getirin; eğer doğru (sözlü) iseniz Allah’tan başka çağırabildiklerinizi de (yardıma) çağırın (da bunu yapın)!”(21) Bunu da yapamayınca bu defa bir sure getirmelerini istedi:
“Yoksa “O’nu uydurdu” mu diyorlar? De ki: “Eğer doğru (sözlü) iseniz haydi onun benzeri bir sure getirin ve Allah’tan başka çağırabildiklerinizi de çağırın!”(22) Bunu daha sonra Bakara 23 ayetinde de tekrar etti Bundan sonra da ortaya çıkan acziyetlerini Yüce Allah şöyle ilân etti:
“De ki: “Andolsun eğer insanlar ve cinler şu Kur’an’ın bir benzerini meydana getirmek üzere toplansalaryine onun benzerini meydana getiremezler Birbirlerine arka ol(up yardım et)seler de (bunu yapamazlar) ” (23)
Kur’an’ın açıkça meydan okuyuşu karşısında onların kin ve nefretleri galeyana geldi ve Kur’an’ın bir benzerini yapmak için bir hayli uğraşıp didindiler Çalışmalarının en ufak bir semeresini alamadıklarını görünce de şaşkına döndüler Kur’an’ın -hâşâ- bir “sihir” veya “kehanet” veyahut da “şiir” olduğunu söylemeye kalkıştılar (24) Kur’an’ın bir benzerini yapamayınca artık müslümanlarla alay etmeye onlara hakaret etmeye başladılar Müslümanlara eziyet etme yolunu da denedikten sonra kılıca sarıldılar ve neticede de Hz Peygamber Efendimizi hicret etmek zorunda bıraktılar (25)


5 Kur’an peyderpey indirilmiştir: Bilindiği gibi peygamberlere verilen suhuflar ve daha önce indirilen kitaplar toplu olarak gönderilmiştir İşte diğer mukaddes kitaplardan farklı olarak Kur’an 23 yıl kadar süren bir zaman zarfında Peygamberimize peyderpey indirilmiştir Bu müddet zarfında vahiy Hz Peygamber (sav)’e muhtelif aralıklarla gelmiştir Bazen bir günde birkaç kere vahiy geldiği gibi bazen günaşırı bazen bir hafta veya on gün arayla da geldiği oluyordu Bu ara bazen bir ayı buluyordu (26) Hatta Mekke devrinin ilk senelerinde vahiy uzun bir müddet kesilmişti Bu sürenin üç sene(27) olduğunu söyleyenler olduğu gibi 40 gün olduğunu belirtenler de vardır Ama itibar edilmesi gereken görüş vahiy kesilmesinin yıllarca sürmediğini ifade edenlerin görüşüdür (28)
Bu arada inen ayet sayısı da duruma göre farklılıklar arz ediyordu Bazen bir veya birkaç ayet bazen beş veya on ayet nazil oluyor(29) bazen de bir surenin bütün olarak nazil olduğu görülüyordu (30)
Kur’an’ın peyderpey indirilmiş olmasını Yüce Allah şu şekilde belirtmektedir:
“Kur’an’ı insanlara ağır ağır okuman için parçalara ayırdık ve onu azar azar indirdik ”(31)
Kur’an’ın peyderpey ve parça parça indirilişinde pek çok hikmetler vardır (32) Bunlardan bazıları Hz Peygamberle bazıları ashabı ve onlarla birlikte yaşayan diğer insanlarla bazıları da doğrudan doğruya Kur’an’ın kendisiyle ilgilidir
Hiç şüphesiz ki Kur’an’a dayalı olarak kurulmuş olan ve yarım asır gibi kısa bir zaman zarfında büyük bir devlet hâline gelen İslam toplumunun gösterdiği gelişmede ortaya koyduğu ruhî sosyal ve tarihî canlılıkta bu tarz mucizevî bir nüzûlün büyük etkisi olmuştur Çünkü onlar bu vesile ile sürekli olarak vahiy ışığı kontrolü ve yol göstericiliği altında yaşamışlar; inen ayetler Hz Peygamber’e ve ashabına devamlı olarak güç moral ve heyecan vermiş; sabır ihlâs ve cesaret aşılamıştır
Hâliyle böyle bir nüzûl onların Kur’an’a erişmelerinde yazıya geçirmelerinde ezberlemelerinde mânâları üzerinde düşünüp onu anlamalarında hazmetmelerinde ve hayata geçirmelerinde çok yardımcı olmuştur Yine bu suretle önce dinin temel prensipleri ortaya konularak evvela onları hazmetmeleri sağlanmış ve sonra da kademe kademe diğer teferruata geçilmiş ve bu pedagojik metot da onların yeni dini kolayca benimseyip tatbik etmelerinde büyük rol oynamıştır
Yine bu nüzûl sayesinde Kur’an pratik hayattan kopuk ve teorik bir kitap olarak değil de doğrudan doğruya yaşanan hayatın içinde onunla uyumlu ve ona yol gösterip yön veren çıkan problemlere çözüm yolları gösteren hataları düzelten sorulan soruları cevaplandıran inananların moralini yükselteninanmayanlarınkini ise devamlı çökerten bir kitap olarak ortaya çıkmıştır
Bunlardan başka bu tarz bir nüzûl Kur’an’ın icazına da ayrı bir delil teşkil etmiştir Çünkü böyle uzun bir zaman zarfında ve aralıklarla inen ayetler ilâhî irade doğrultusunda nüzûl sırasından tamamen farklı bir biçimde düzenlenmiş; buna rağmen o kadar uyumlu ve yeni bir tertip ortaya çıkmıştır ki böyle bir şeyin bir beşer tarafından yapılmış olması asla mümkün değildir


6 Kur’an evrensel bir kitaptır: Kur’an’ın getirdiği prensipler vahyedildiği günden itibaren kıyamete kadar bütün zaman ve mekânlarda yaşayan insanlara yöneliktir Yani O’nun getirdiği mesaj evrenseldir Hz Peygamber’in Arap ve Arap olmayan bütün insanlara gönderilmiş olduğunu Kur’an bize şöyle açıklamaktadır:
“Ey Muhammed! Biz seni bütün insanlara ancak müjdeci ve uyarıcı olarak göndermişizdir; fakat insanların çoğu (bu gerçeği) bilmez ”(33)
“Ey Muhammed! De ki: "Ey insanlar! Doğrusu ben göklerin ve yerin hükümranı O’ndan başka ilâh bulunmayan dirilten ve öldüren Allah’ın hepiniz için gönderdiği peygamberiyim Allah’a ve okuyup yazması olmayan haber getiren peygamberine -ki o da Allah’a ve sözlerine (hükümlerine) inanmıştır- inanın; ona uyun ki doğru yolu bulasınız ”(34)
Kur’an insanları gerçek mutluluğa ulaştırmak için âlemlerin Rabbi tarafından indirilmiştir Bu sebeplekıyâmete kadar her çağın insanına hitap eden ve yol gösteren prensiplere sahiptir Kişinin gerçek mutluluğa ulaşması içerisinde insanlık için bütün saadet ilkelerini ihtiva eden Kur’an-ı Kerim’in hikmet dolu prensiplerini uygulaması ve onun gösterdiği yola yönelmesiyle gerçekleşebilir


7 Kur’an anlaşılıp öğüt alınması için kolaylaştırılmıştır: Kur’an hem anlaşılması için kolaylaştırılmış hem de emirlerine riayet etmek ve yasaklarından sakınarak yaşamak için kolaylaştırılmıştır Nitekim Yüce Allah: “Andolsun ki Kur’an’ı öğüt olsun diye kolaylaştırdık öğüt alan yok mudur?”(35) buyurmaktadır Aynı ayetin Kamer suresinde dört defa tekrarlanması Kur’an’ın anlaşılmak üzere Allah tarafından kolaylaştırıldığını tekit için gelmiştir (36)
8 Kur’an hidayet kaynağıdır: Kur’an’ın en önemli ve öncelikli özelliklerinden biri de hidayet rehberi olmasıdır Nitekim O’nun hidayet kitabı olduğu müteaddit ayetlerde dile getirilmektedir Kur’an’ın bu özelliği Bakara suresinde şu şekilde belirtilmektedir:
“O kitap (Kur’an); Onda asla şüphe yoktur O muttakîler için yol göstericidir ”(37)
Yine başka bir ayette Kur’an kendini şu şekilde vasıflandırmaktadır:
“Şüphesiz ki bu Kur’an en doğru yola iletir ve iyi işler yapan mü’minlere kendileri için büyük bir ecir olduğunu müjdeler ”(38)
Netice olarak diyebiliriz ki Kur’an ilâhî bir hayat nizamıdır Getirdiği genel prensipler anlattığı tarihî olaylar ve kıssalar ile ihtiva ettiği hükümlerin hepsi insanı dünya ve ahirette saadete götürebilecek niteliktedir O’nu anlamadan hayata geçirmek üzerinde düşünmeden ibret ve dersler almak fikir planında incelemeden hikmetlerinden yararlanmak mümkün değildir


Kaynaklar
1- İzutsu Toshihiko Kur’an’da Allah ve İnsan (Çev Süleyman Ateş) Ank trs s 144
2- İzutsu a g e s 144
3- Tevbe 9/6
4- İlâhî bilgi hazinesinin sonsuzluğu insanlara açılan şeriat bilgisi ile (Hızır’ın bilgisi gibi) hakikat bilgisinin bu sonsuzluğa nisbetinin bir kuşun gagasıyla aldığı suyun denize nisbeti gibi olduğu hakkında bkz Ahmed b Hanbel el-Müsned V 120
5- Bunlar güçleri uyuşmalı olan ve üst melekî güce sahip bulunan kimselerden olur İnsanların yaradılış özellikleri hakkında bkz Dihlevî Şah Veliyyullah b Abdirrahim Hüccetullahi’l-Bâliğa (Çev: Mehmet Erdoğan) İst 1994 s 83-85 423 vd
6- Bkz Kurtubî Ebû Abdillah Muhammed b Ahmed el-Câmi Li Ahkâmi’l-Kur’an Beyrut 1985 XVI 661; Watt W Montgomery Günümüzde İslam ve Hıristiyanlık (Çev Turan Koç) İst 1991 s 100
7- İbrahim 14/4
8- Fussilet 41/44
9- Bkz Yusuf 12/2; Zuhruf 43/3





10- Yusuf 12/2
11- Zuhruf 43/3
12- Nur 24/61
13- Soysaldı H Mehmet Nüzulünden Günümüze Kur’an İlimleri ve Tarihi Elazığ 1996 s 12
14- Tevâtür; bir araya gelerek yalan uydurmaları mümkün olmayan kalabalık bir topluluğun aktardığıkesinlik ifade eden söz ve haberlere denir Bkz Ersöz İsmet Kur’an Tarihi Ravza Yayınları İst 1996s 50
15- Hicr 15/9
16- Mâide 5/44
17- Buhârî Fedâilü'l-Kur’an 1
18- Ankebût 29/50-51
19- Enfal 8/31
20- Tur 52/34
21- Hûd 11/13
22- Yunus 10/38
23- İsrâ 17/88
24- Bkz Zuhruf 43/30; Sâffât 37/36
25- Karaçam İsmail Sonsuz Mucize Kur’an İst 1990 s 116
26- Mesela İfk hadisesinde böyle olmuştu Bkz İbn Kesir Tefsiru’l-Kur’ani’l-Azim Beyrut 1983 III268; İbnü’l-Cevzî Zâdü’l-Mesir fi İlmi’t-Tefsir Beyrut 1984 VI 17-18
27- Suphi es-Salih Mebâhis s 36
28- Keskioğlu Osman Kur’an-ı Kerim Bilgileri Ank 1993 s 32-34
29- Suphi es-Salih a g e s 49; Mennau’l-Kattân Mebâhis fi Ulûmi’l-Kur’an Beyrut 1993 s 106-107
30- Mesela En’am suresi bunlardan biridir Bkz İbn Kesir Tefsir II 122; Suphi es-Salih a g e s 40 Toplu olarak inen sureler arasında da Fatiha Kevser Tebbet Beyyine Nasr Nas Felak Mürselat sureleri zikredilir Bkz es-Suyûtî el-İtkân fi Ulûmi’l-Kur’an Mısır 1978 I 49-50
31- İsrâ 17/106
32- Bu konuda bkz Ebû Şâme el-Makdisî el-Mürşidü’l-Veciz Beyrut 1975 s 27-29; ez-ZerkeşîBedruddin el-Bürhan fi Ulûmi’l-Kur’an Mısır 1957 I 231; es-Suyûtî el-İtkân I 55-56; Suphi es-Salih a g e s 52-62; Mennau’l-Kattân Mebâhis s 107-116; Soysaldı H Mehmet Nüzulünden Günümüze Kur’an ve Tefsir Elazığ 1998 s 55-58
33- Sebe 34/28
34- A’raf 7/158
35- Kamer 54/17
36- Bu ayetler için bkz Kamer 54/17 22 32 40
38- Bakara 2/2
39- İsra 17/9



__________________



Jade isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz.

Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Açma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum hakkında Kullanılan sistem hakkında
Forumaski paylaşım sitesidir.Bu nedenle yazılı, görsel ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenmektedir.Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir.Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazılı, görsel ve diğer materyalleri 48 saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır. Bildirimlerinizi bu linkten bize yapabilirsiniz.

Telif Hakları vBulletin® Copyright ©2000 - 2016, ve Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
yetişkin sohbet chatkamerali.net

Saat: 08:50