|
Türkçe - Edebiyat kategorisinde açılmış olan Edebiyat sorumluluk sınav konuları konusu , ...
| LinkBack | Seçenekler | Arama | Stil |
09.09.2013, 13:04 | #1 (permalink) |
Tecrübeli Üye | Edebiyat sorumluluk sınav konuları Edebiyat Sorumluluk Sınav Konuları Edebiyat sınavı,Edebiyat sınav soruları,Edebiyat Sorumluluk Sınav Konuları,Edebiyat sınav konuları,Edebiyat Sorumluluk sınav soruları,Edebiyat Sorumluluk sınavı,Edebiyat Aşağıdakiedebiyat sınav sorularıdır...A Kutadgu Bilig’den Tavrın doğru ve hareketin temiz olsun. Yoldaşın akıl ve danışmanın bilgi olsun Sen her zaman doğrulukla hükmet Beylik kanun ile ayakta kalır 1 - Yukarıdaki beyitlerde devletin hangi nitelikleri üzerinde durulduğunu belirterek, ikinci beyitte verilmek istenen mesajı yazınız ? ( 10 Puan. ) 2 - Kutadgu Bilig’in niçin “alegorik” bir eser olduğunu belirterek türünü ve nazım şeklini yazınız? (10 puan. ) 3 - Geçiş Dönemi eserlerinin üç özelliğini yazarak, Divân-ı Lügati’t Türk’ün yazılış amacını belirtiniz ? ( 8 Puan. ) 4 – “Mantıku’l Tayr” adlı eserin yazarını yazarak bu eserin hazırlanmasında faydalanılan eserlerden üçünü belrtiniz ? ( 5 puan) GAZEL’den İlet benim selâmımı dildâre ey sabâ dildâr : gönül dostu. Sevgili Arz eylegil peymanımı ol yâre ey sabâ peyman : haber sabâ : rüzgâr Dağıt menekşe saçları gül yanak üstüne abir u amber : güzel koku Saçgil abir u amberi gülzâre ey sabâ gülzâr . gül bahçesi AHMEDİ 5 - Yukarıdaki beyitleri günümüz Türkçe’siyle düz yazıya çevirerek ikinci beyiti açıklayınız ? ( 10 P. ) 6 - Bu beyitlerde bulunan söz sanatlarını gösteriniz ? ( 10 Puan ) İlâhi’den Aşkın aldı benden beni Bana seni gerek seni dün ü günü : gece gündüz, devamlı Ben yanarım dün ü günü Bana seni gerek seni YUNUS EMRE 7 - “Yunus'un bir mutasavvuf olduğunu düşünerek "Aşkın aldı benden beni “sözlerinden ne anladığınızı belirtip bu dörtlüğü Tasavvuf düşüncesine göre yorumlayınız ? ( 10 puan ) 8 – Yukarıdaki Gazel ve İlâhi’de bir tema iki farklı yaklaşımla ele alınmıştır. Bu konuyu yazarak yaklaşım farkını belirtiniz ? ( 7 Puan. ) 9 - Aşağıdaki cümlede bulunan isim ve sıfatları göstererek yapıları bakımından çeşitlerini yazınız ? ( 10 puan) Artık herkes biliyordu ki , yoksul çocuğun ona duyduğu sevgi tutkuya dönüşmüştü. 10 – Aşağıdaki dörtlükte bulunan tamlamaları göstererek çeşitlerini belirtiniz ? ( 10 puan) Yalın ayaklarla koştun mu tarla tarla Duydun mu çıplak toprağın çıplak insanın yasını Ağlayan kadınlarla, ihtiyarlarla… Yaşadın mı yağmur duasını 11 Aşağıdaki cümlede bulunan isim- fiil ve sıfat - fiilleri ayrı ayrı gösteriniz ? ( 10 puan) Üst üste gelen bu felâketlerden kaçmak için çalıştığı işten ayrılmasını anlayışla karşılamıştık. B 1 - Aşağıdaki beyitlerde devlet ve yöneticilerle ilgili hangi kavramlar üzerinde durulmuştur ? Bu kavramların modern devletlerde ( demokrasilerde) hangi adlarla karşılandığını belirterek ikinci beyitte verilmek istenen mesajı yazınız ? (10 Puan. ). Kutadgu Bilig ‘den Doğrulukla hallederim ben işi Ayırmam ben bey ya da kul diye kişi Devletin direği doğru kanundur Kanun bozulursa devlet durmaz ayakta. 2 - Konularına göre mesnevi çeşitlerinden dördünü yazarak Kutadgu Bilig’in bunlardan hangisine dahil olduğunu ve niçin “ütopik” olduğunu açıklayınız ? (10 Puan ) 3 – Geçiş dönemi eserlerini yazarak Manas Destanının konusunu ve kimlere ait olduğunu belirtiniz ? (10 )puan ) GAZEL’den Züf-i zincirine nice akıl olmuş esîr zülf : saç Ben ki Mecnunam eğer olsam giriftar nola giriftar : tutsak gülzâr . gül bahçesi Ger nazar kıldımsa onun cemâline ne gam nazar kılmak : bakmak cemal : yüz Bülbül-i şeyda temaşa etse gülzâre nola şeyda : deli temaşa : seyir AHMEDİ 4 - Yukarıdaki beyitleri günümüz Türkçesiyle düz yazıya çevirerek ikinci beyti açıklayınız ? (10 puan) 5 - Beyitlerdeki söz sanatlarını gösteriniz ? (10 puan ) İlâhi’den Aşkın şarabından içem Mecnun olup dağa düşem Sensin dün ü gün endişem Bana seni gerek seni YUNUS EMRE 6 – “Aşk” ve “şarap” terimlerinin tasavvuftaki anlamlarını yazarak bu ilâhiyi tasavvuf düşüncesine göre yorumlayınız ? ( 10 puan ) 7 - Yukarıdaki Gazel ve İlâhiyi tema bakımından karşılaştırarak benzer ve farklı yanlarını yazınız ( 5 puan) 8 – “Fıkra” türünün “ Divân-ı Lügati’t Türk”teki adını belirterek bilinen fıkra kahramanlarından üçünü yazınız ? ( 5 Puan ) 9 - Aşağıdaki cümlede bulunan isim ve sıfatları göstererek yapıları bakımından çeşitlerini yazınız ? ( 10 puan) “ Artık kimsesiz çocukların gözyaşını dindirecek çözümler üretmeliyiz.” 10 - Aşağıdaki dörtlükte bulunan tamlamaları göstererek çeşitlerini belirtiniz ? ( 10 puan) Bu vatan toprağın kara bağrında Sıradağlar gibi duranlarındır Bir tarih boyunca onun uğrunda Kendini tarihe verenlerindir 11 - Aşağıdaki cümlede bulunan isim- fiil ve sıfat - fiilleri ayrı ayrı gösteriniz ? ( 10 puan) “Onun yaşama bakışını değiştiren bu kadını görmek için çalıştığı yere gitmeyi düşünüyordu.” C E V A P L A R A bölümü 1 – ( 10 puan )1. Beyitte : doğruluk dürüstlük ( adalet ) 2 puan ve akıcılık, bilimsellik nitelikleri 2 puan 2. beyitte adalet Yasalara uygunluk 2 puan Bir devletin varlığını sürdürmesi kanunların varlığına bağlıdır. Kanunsuz devlet yaşamaz. 4 puan 2 - ( 10 puan ) Kavramlar simgelerle kişileştirilerek anlatıldığı için alegoriktir. 4 puan Türü siyasetname 3puan Nazım şekli mesnevi 3 puan 3 –( 8 puan ) Halk ve divan edebiyatının iç içe olduğunu gösteren : hece ile aruz - dörtlükle beyit , yalın söyleyiş yanında sanatlı söyleyiş unsurları verilecek Uygur alfabesi yanında Arap alfabesinin kullanımı din ve ahlâk konularına ağırlık verme … gibi özelliklerden üçü yazılacak 2+ 2+2 =6 puan Araplara Türkçeyi öğretmek amacıyla yazıldığı belirtilecek 2 puan 4 - ( 5 puan ) Gülşehri 2 puan Esâr-name Mesnevi, Kelile ve Dinme , Kabusname ( üçü yazılacak )3 puan 5 – ( 10 puan ) Ey saba, benim selamımı o yâre ilet / Ey saba haberimi o yare duyur. 3 puan Menekşe gibi saçlarını gül yanağının üstüne dağıt / Güzel kokuları gül bahçesine saç ( yay) ey saba 3 puan İkinci beyitte sevgilinin saçlarının menekşe gibi güzel kokulu olduğu bu saçların bir gül bahçesi gibi güzel olan yüzüne dağılmasıyla gül bahçesinin güzel kokularla dolacağı vurgulanacak 4 puan 6 – ( 10 puan ) Ey saba; sözü ile Nida sanatı 1 puan Saba ile konuşması Kişileştirme ( teşhis )2 pua Menekşe saç - gül yanak teşbih- beliğ 3 puan menekşe, gül , gülzâr, ebür u amberle tenasüp 2puan Gülzâr sevgilinin yüzü için kullanılmış açık istiare 2 puan 7 – ( 10 puan) “ Aşkın aldı benden beni “ Tanrı aşkıyla kendinden geçme anlatılacak 4 puan Tasavvufta dünya nimetlerinden arınarak kendini tamamen Allah’a adamanın esas olduğu Yunus’un bu amaçla kendinden geçip Allah aşkıyla onu aradığı Tek gerçek varlık olan Allah’a kavuşmanın dayanılmaz özlemiyle yandığı vurgulanacak 6 puan 8 – ( 7 puan )Tema aşktır 3 puan Gazelde beşeri aşk , bir insana duyulan aşk; 2 puan İlahi’de ise İlahi aşk Tanrı aşkı ilendiği açıklanacak 2 puan 9 – ( 10 puan ) yoksul : sıfat- türemiş 2 puan çocuk: isim – basit 2 puan duyduğu : sıfat – türemiş 2 puan sevgi: isim türemiş 2 puan Tutku :isim türemiş 2 puan 10 – ( 10 puan ) Yalın ayak : sıfat tamlaması 2puan çıplak toprak, çıplak insan: sıfat tamlaması 2 puan Çıplak toprak çıplak insanın yası : belirtili isim tamlaması 2 puan ağlayan kadınlar, ihtiyarlar . sıfat tamlaması 2 puan Yağmur duası : belirtisiz isim tamlaması 2 puan 11 – ( 10 puan) gelen . sıfat- fiil 2puan kaçmak . isim- fiil 2 puan çalıştığı: sıfat-fiil 2 puan ayrılmasını . isim – fiil 2 puan anlayışla : isim fiil 2 puan Bölümü Cevapları 1 - ( 10 puan )Birinci beyitte devletle ilgili olarak “kanun – doğru kanun “”kavramı üzerinde 2 puan İkinci beyitte : yöneticilerle ilgili doğru ve adil davranması üzerinde durulmuştur 2 puan Bu kavramlar demokrasilerde : yasalar, adalet 1 puan ve eşitlik gibi kavramlarla karşılanır 1 puan MESAJ : Kanunlar doğru olmazsa devlet yıkılır fikri belirtilecek 4 puan 2 - ( 10 puan ) aşk- kahramanlık – didaktik - din ve tasavvuf – eğlence – mizahi – şehir çeşitlerinden dördü yazılacak 4 puan Kutadgu Bilig : didaktik mesnevidir 3 puan Olması istenen hayali olarak anlatıldığı için ÜTOPİK”tir.3 puan 3 – ( 10 puan ) Kutadgu Bilig - Atabetü’l Hakayık - Divân-ı Lügati’t Türk - Divan-l Hikmet – Manas Destanı 5 puan Manas Destanında konu Manas ve oğullarının etrafında dönen olaylar ( bunların yaşamı ve verdikleri mücadeleler 3 puan Kırgız Türklerine aittir 2 puan 4 - ( 10 puan ) 1. beyit : Saçının zincirine nice ( birçok ) akılı kişi esir olmuş / Ben de Mecnun gibiyim ( deli gibi ) tutsak da olsam ne olur.3 puan 2. beyit Gerçi onun güzel yüzüne baksam ne gam ( gam değil ) / Deli bülbülün gül bahçesini seyretmesinden ne çıkar ne var 3 puan İkinci beyitte şair kendini aşktan deli olmuş bülbüle, sevgilinin yüzünü ise gül bahçesine benzeterek benim gibi bir delinin onun yüzünü seyretmesinde ne sakınca var diye sormaktadır 4 puan 5 – ( 10 puan ) zülf ( saç ) zincire benzetilmiş : teşbih – beliğ 2 puan Akil sözcüğü ile akıllı insanlar anlatılmış ( parça – bütün ilişkisi ) : mecaz-ı mürsel 2 puan Mecnun sözü ile telmih yapılmış : 2 puan Bülbül-i şeyda, gülzar : açık istiare 2 puan Nola? Sözü ile istifam 2 puan 6 – ( 10 puan ) aşk tanrı’ya duyulan aşırı sevgi 2 puan şarap : Tanrı aşkıyla insanı kendinden geçiren hal 2 puan Tasavvufta kişinin dünya nimetlerinden arınarak kendini tamamen Allah aşkına daması şiirde “aşkın şarabından içem “ olarak tanıtılıp yine dervişin tanrı aşkıyla yanıp ona ulaşma amacıyla gezmesi “ Mecnun olup dağa düşme” ile açıklanacak Son iki dizede ise Tasavvuf fikrine uygun olarak şairin Allah’tan başka hiçbir şeye önem vermediği ve ona kavuşmayı istemesi açıklanacak 6 puan 7 – ( 5 puan ) Her iki şiirde de aşk temasının işlendiği 2 puan ancak gazelde beşeri aşk diğerinde, ilahide ise Tanrı aşkı işlendiği açıklanacak 3 puan 8 - Küg 2 puan Nasrettin Hoca, İncili Çavuş . Bektaşi , Bekri Mustafa ( üçü yazılacak ) 3 puan 9 – ( 10 puan ) kimsesiz : sıfat – türemiş 2 puan çocuklar. isim – basit 2 puan gözyaşı : isim – birleşik 2 puan dindirecek . sıfat – türemiş 2 puan çözümler .isim – türemiş 2 puan 10 – ( 10 puan ) Bu vatan . sıfat tam. 2 puan kara bağrı : sıfat tam. 2 puan vatanın kara bağrı : belirtili isim tam. 2 puan Bir tarih : sıfat tam. 2 puan onun uğrunda : belirtili isim tam 2 puan 11 –( 10 puan ) bakışını : sıfat – fiil 2 puan değiştiren : sıfat – fiil 2 puan görmek : isim – fiil 2 puan çalıştığı : sıfat – fiil 2 puan gitmeyi : isim – fiil 2 puan
__________________ Teşekkür Etmek için Beğen Butonuna Tıklayınız. |
Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz. |
| |
Forum hakkında | Kullanılan sistem hakkında |
| SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc. |