Tekil Mesaj gösterimi
Alt 05.06.2015, 12:51   #1 (permalink)
DeRDeST
Süper Üye

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
tick Türk Müziği Makamları?

Türk Müziği Makamları?


Türk Müziği denildiği zaman aklımıza gelen müzik tarzlarından biri de Türk Sanat Müziği. Türk Sanat müziği; kendine has seslendirme özellikleri ve makamları ile bize nostaljinin kapılarını aralıyor, ruhumuzu dinlendiriyor. Çeşit çeşit makamları ile herkese hitap eden bu kültür hazinemiz; korunmalı, desteklenip modern çağa adapte edilmelidir. Bu güzel müzikleri sadece yeşilçam filmlerinde veyahut radyoda çalan tınılardan hatırlamak mümkün oluyor.Peki nedir bu "efsaneleşmiş" Türk Müziğinin makamları?

Kürdili Hicazkar Makamı: 1850'den bu yana kullanılan makam; pek çok besteye tabir yerindeyse ''rehberlik'' etmiştir denilebilir. Teorik anlamıyla ifade edecek olursak; bu makam ''kürdi'' makamının ''rast perdesi''ne göçürülmüş halidir. Adını vereceğimiz şarkılar bu makamla icra ediliyor. Bu şarkılardan bir kaçı: Safalar getirdiniz safa geldiniz dostlar, Kara sevda dedikleri bir ateş var başımda, Nereden sevdim o zalim kadını, Öyle dudak büküp hor gözle bakma, seni ben ellerin olsun diye mi sevdim...

Hicaz Makamı: Türk sanat müziğinde en çok sevilen ve en eski makamlardan bir tanesidir. Çok sayıda bestemize ev sahipliği yapmıştır. 2052 eserle en çok kullanılan makam olarak bilinir. Hicaz makamından birkaç şarkıyı makamı hatırlamanız için örnekleyelim: Nasıl geçti habersiz o güzelim yıllarım, Ada sahillerinde bekliyorum, Ben gamlı hazan sense bahar, Sigaramın dumanına sarsam saklasam seni,Gönül penceresinden ansızın bakıp geçtin, Muhabbet bağına girdim bu gece, Adalardan bir yar gelir bizlere...

Hüzzam Makamı: Türk müziğinde segah perdesinde bulunan bir makamdır. Yine çok sevilen keyifli bir makam olarak bilinir. Örnek şarkıları: Dargın ayrılmayalım diye koştum sana ben, Dilimi bağlasalar anmasam hiç adını, Menekşe gözlerinde hiç vefa yokmuş, Saçın yüzüne değse, Yine yakmış yar mektubun ucunu...

Nihavend Makamı: Buselik dizisinin rast perdesinde kalan kısmıdır. Yine sevilen, dinlenilen güzel makamlarımızdandır. Dinlemenizi tavsiye ederiz: Aşka gönül vermem aşka inanmam, Bekledim de gelmedin, Aşkım bahardı ümitler vardı, Bir ihtimal daha var o da ölmek mi dersin, Ellerim böyle boş mu kalacaktı, Gözleri aşka gülen, Kaşların ne güzel kara kız...

Türk Müziği o kadar zengin tını ve makamlarla dolu ki, (500 den fazla) burda ancak bu kadarını açıklayabiliyoruz, diğer güzel makamlarımızında bir kaçını veriyoruz (belki özel bir koleksiyon hazırlamak istiyorsunuzdur kim bilir? )

İste o makamlardan bazıları:

Acem, Araban, Bayati, Dügah, Evcara, Ferahfeza, Ferahnak, Gerdaniye, Hisar, Hüseyni, Mahur, Neva, Segah, Suzidil, Tahir, Şehnaz, Şevkefza, Uşşak, Yegah, Zemzeme, Zende-Rud vs.

Türk sanat müziğinde kullanılan enstrümanları da söylemeden yazımızı sonlandırmak olmaz tabi, bunlar: Saz-bağlama, ud, kanun, klasik kemençe, lavta, ney, tanbur, lavta'dır.

DeRDeST isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla