|
Hukuk kategorisinde açılmış olan Merkez yönetim özellikleri konusu , ...
| LinkBack | Seçenekler | Arama | Stil |
05.12.2013, 19:47 | #1 (permalink) |
| Merkez yönetim özellikleri Merkez yönetim özellikleri -Bütün devlet hizmetlerinin devlet merkezinden yürütülmesini sağlar. -Devlet hizmetleri elden yürütülür. -Plan ve programlar merkezde yapılır. -Bütün yetki ve sorumluluk merkezdedir. Yararları : -Devlet yönetiminde birliği sağlar. -Devlet hizmetlerinin rasyonel bir biçimde yürütülmesini sağlar. -Devlet yönetiminin güçlü olmasını sağlar. -Mali denetiminin yapılmasını kolaylaştırır. Olumsuz Yönleri : -Yöresel ihtiyaçlar göz ardı edilir. -Bürokrasi ve kırtasiyeciliği arttırır. -Demokratik ilkelere pek uygun değildir. YERiNDEN YÖNETiMiN ÖZELLiKLERi -Yerinden yönetim ilkesine dayanan özerk kuruluşlardır. -Kamu tüzel kişilikleri vardır. -Karar organları seçimle iş başına gelir. ( seçimler 5 yılda bir yapılır ) -Görevleri yasa ile belirlenir, görevleriyle ilgili gelir kaynağı sağlanır. -Ancak yargı kararları ile sıfatları sona erer. -Genel yönetimin yerel yönetimler üzerinde ‘idari vesayet’ yetkisi vardır. -Büyük şehirler için yasa ile ‘Büyükşehir Belediyesi’ statüsü verilebilir. Yararları : -Bürokrasi ve kırtasiyeciliği azaltır. -Hizmetlerin yöresel ihtiyaçlara uygun yürütülmesini sağlar. -Demokratik esaslara uygundur. Olumsuz Yönleri : -Ülke bütünlüğünü sarsabilir. -Partizanca uygulamalara yol açabilir. I.-GENEL YÖNETiM ( MERKEZ ÖRGÜTÜ) Cumhurbaşkanı, Bakanlar Kurulu, Bakanlıklar ve yardımcı kuruluşlardan oluşur. ( Danıştay, Sayıştay, SPK, BDDK vs. ) NOT : -Bakanlıkların tüzel kişiliği yoktur. -Bakanlıkların hukuki, mali ve siyasi sorumlulukları vardır. -Müsteşarların siyasi sorumluluğu yoktur. II.TAşRA TEşKiLATI A)iL YÖNETiMi: illerin kurulması kanunla olur. il yönetimi vali başkanlığında Hukuk işleri Müdürü, Defterdar, Milli Eğitim Müdürü, Bayındırlık ve iskan Müdürü, Tarım ve Köy işleri Müdüründen oluşur. B)iLÇE YÖNETiMi: Kaymakam başkanlığında ilçe Yazı işleri Müdürü, Sağlık Ocağı Hekimi, ilçe Milli Eğitim Müdürü, Tarım ve Köy Müdüründen oluşur. C)BUCAK YÖNETiMi: Bucak Müdürünce yönetilir. Bucakların kurulması içişleri Bakanlığının kararı, Cumhurbaşkanı’nın onayı ile olur. YERiNDEN YÖNETiMLER (MAHALLi iDARELER) iL ÖZEL iDARESi -il sınırları içinde yaşayan kişilerin ortak gereksinimlerini karşılamak amacıyla kanunla kurulmuştur. -il Özel idaresi kapsamında il Genel Meclisi, il Daimi Encümeni ve Vali yer almaktadır. Vali : -il özel idaresinin temsilcisi ve başındaki kişidir. -il Özel idaresinin yürütme organı ve vesayet makamıdır. il Genel Meclisi : -il Özel idaresinin en üst karar organıdır. -Halk tarafından 5 yıllığına seçilen üyelerden oluşur. -Başkanı Validir. -il Genel Bütçesini kabul eder. -Yapılacak işlere ilişkin yıllık programları belirler. -Yönetmelikler çıkarır. -ilin mallarına ilişkin tasarruflar yapar. il Daimi Encümeni : -Üyeleri, her dönem başında yapılan toplantıda, il Genel Meclisi üyeleri arasından 5’i asil, 5’i yedek üye olarak seçilir. -Danışma ve karar organıdır. -Başkanı Validir. -Kamulaştırma kararı verir. -Bütçe tasarısını inceler. -Cezai önlemler alır. BELEDiYE iDARESi -1930 yılında çıkarılan Belediyeler Kanunu’na göre kurulmuştur. Nüfusu 5000 ve üzeri olan yerlerde Belediye kurulur. (il ve ilçe merkezlerinde Belediye kurulması zorunludur.) -Karar organları halk tarafından seçilerek oluşturulan ve kamu tüzel kişiliği olan kuruluşlardır. -Belediye idaresinin temel organları, Belediye Meclisi, Belediye Encümeni ve Belediye Başkanı’dır. a)Belediye Başkanı : -Belediye idaresinin en üst makamıdır. -Belediye idaresinin yürütme organı ve temsilcisidir. -Doğrudan yöre halkı tarafından seçilir. -Belediyeler üçlü kararname ile kurulur. ( Vali-içişleri Bakanı-Danıştay ) b)Belediye Meclisi : -Belediye idaresi’nin en üst görüşme ve karar organıdır. -Yöre halkının nispi temsil usulüyle 5 yıllığına seçtiği üyelerden oluşur. -Başkanı Belediye Başkanıdır. -Bütçe ve kesin hesap işlerini karara bağlar ve değişikliklerini yapar. -Belediye imar planını kabul eder. -Belediye zabıta yönetmeliklerini kabul eder ve inceler. c)Belediye Encümeni : -Belediyenin danışma ve karar organıdır. -Üyeleri arasında Hesap işleri Müdürü, Sağlık işleri Müdürü, Yazı işleri Müdürü, Fen işleri Müdürü, Teftiş Kurulu Müdürü gibi daire başkanları yer alır. -Kamulaştırmaya karar verir. -Taşıma araçlarının ücretlerini belirler. -Ceza verir ve acil durumlarda meclis yerine kararlar alır. BÜYÜKşEHiR BELEDiYESi -Kanunla kurulurlar. -Büyükşehir adını taşıyan bir Büyükşehir Belediyesi ve Büyük şehrin sınırı içindeki ilçeleri adını taşıyan ilçe belediyelerini bünyesinde bulundurur. -‘Büyükşehir Belediye Meclisi’, ‘Büyükşehir Belediye Encümeni’ ve ‘Büyükşehir Belediye Başkanı’ olmak üzere 3 temel organdan oluşur. Türkiye’deki Büyükşehir Belediyeleri -Ankara -istanbul -izmir -Diyarbakır -Mersin -Adapazarı -Bursa -Adana -Gaziantep -Kayseri -Eskişehir -Konya -izmit -Antalya -Samsun -Erzurum KÖY iDARESi -1924 yılındaki köy kanunu ile kurulmuştur. -Muhtar, köy ihtiyar heyeti ve köy derneğinden oluşur. A)KÖY MUHTARI -Köy idaresinin en üst makamıdır. -Devlete ilişkin görevler yapar, devletin temsilcisidir. (yürütme organı) -Güvenliği sağlar. -Bulaşıcı hastalıkları ve salgınları hükümete iletir. -Köyün sağlığı için gerekli önlemleri alır. B)Köy Derneği -Köydeki bütün seçmenlerden oluşur. -Köy ihtiyar meclisini ve köy muhtarını seçer. -Köyün isteğe bağlı işlerini zorunlu hale getirir. C)Köy ihtiyar Meclisi -Köy derneği tarafından seçilen üyelerden oluşur. -Köy işlerini sıraya koyar. -Köy bütçesini kabul eder. -Kamulaştırmaya karar verir. -imece (elbirliğiyle bir kişiye veya topluluğa yardım etme) ve Salmaya (köy halkının gelir durumuna göre alınan vergi) karar verir. -Köy imamı ve öğretmen Köy ihtiyar Heyetinin doğal üyesidir. MERKEZ TEşKiLATINA BAĞLI ÖZERK KURULUşLAR VE HiZMET KURULUşLARI SERMAYE PiYASASI KURULU (SPK) -19812de kurulmuş, kamu tüzel kişiliğine sahip bir kurumdur. -idari ve mali özerkliğe sahip, düzenleyici bir kuruluştur. -Kurul, Bakanlar Kurulu kararı ile atanan 7 üyeden oluşur. Görevleri -Sermaye piyasasının işleyiş kurallarını belirlemek. -Halkın tasarruflarını menkul kıymete yatırarak, kalkınmaya katılımı sağlamak. -Yatırım kuruluşlarını denetlemek ve halkı bilgilendirmek. -Piyasaların adil ve etkin çalışmasını sağlamak. BANKACILIK DÜZENLEME VE DENETLEME KURULU (BDDK) -2000’de kurulmuştur. Kamu tüzel kişiliğine sahiptir. -idari ve mali özerkliğe sahiptir. Görevleri -Tasarruf sahiplerinin hak ve menfaatlerini korumak. -Banka ve özel finans kuruluşlarının düzenli ve verimli bir şekilde çalışmasını sağlamak. -Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu’nu idare ve temsil etmek -2001’ de ilk görevini yapmıştır. NOT : Bankalar Kanunu’na göre, Türkiye’de banka açmaya izin yetkisi Bakanlar Kurulu’na aittir. TASARRUF MEVDUATI SiGORTA FONU (TMSF) -2001 yılında, BDDK ile ilgili olarak kurulan, kamu tüzel kişiliği olan bir kuruluştur. -Devletin icra yoluyla el koyduğu banka, finans ve yatırım kuruluşlarını devlet adına, özel sektöre devredilene kadar işleten kuruluştur. DEVLET PLANLAMA TEşKiLATI (DPT) -Türkiye’nin ekonomik kalkınmasını hızlandırmak amacıyla, 1960 yılında kurulmuştur. -Başbakana bağlı bir kuruluştur. Devletin ekonomik, sosyal ve kültürel amaçlarının belirlenmesinde hükümete danışmanlık görevi yapar. (kalkınma planları ve yıllık programlar hazırlar) RADYO TELEViZYON ÜST KURULU (RTÜK) -Ulusal ve bölgesel yayın kuruluşlarını denetleyen, tarafsızlığını sağlayan, denetleyici bir kuruldur. -Üyelerini, siyasi parti gruplarınca gösterilen adaylar arasından TBMM Genel Kurulu seçer. iSTANBUL MENKUL KIYMETLER BORSASI (iMKB) -1983 yılında, Türkiye’de kıymetlerle ilgili işlemler (alım-satım) yapmak amacıyla kurulmuştur. -Sermaye Piyasası Kurulu’nun gözetim ve denetimi altında faaliyet gösteren kamu tüzel kişiliğine sahip bir kuruluştur. REKABET KURUMU -Piyasaları denetleyen haksız rekabetin ve tekelciliğin oluşmasını engelleyen bir kurumdur. -Üyeleri Bakanlar Kurulu tarafından atanır. TÜRKiYE CUMHURiYETi MERKEZ BANKASI -1930 yılında kurulmuştur. Bir kamu kuruluşu değildir. -Devletin büyük ortak olduğu bir anonim şirkettir. Önemli Görevleri : -Bakanlar kuruluyla birlikte ülkede uygulanacak döviz kuru rejimini belirlemek. -Banknot(kağıt para) basmaya yetkili tek kuruluştur. -Fiyat istikrarını sağlamak ve para politikalarını belirlemek. -Faiz hadlerini belirlemek ve faize müdahale etmek. -Hükümetle birlikte enflasyon hedeflerini belirlemek ve bunu kamuoyuna taahhüt etmek. -Piyasaya döviz satmak. HAZiNE MÜSTEşARLIĞI -Hazine ve dış ticaret müsteşarlığı adıyla kurulmuş 1994 yılında Dış Ticaret Müsteşarlığı’ndan ayrılmıştır. -Başbakanlık bünyesindedir. Görevleri: -Ekonomi politikasının belirlenmesinde yardımcı olmak ve dış borçları idare-kontrol etmektir. NOT : Türkiye’nin Uluslar arası Para Fonu (IMF) ve Dünya Bankası gibi uluslar arası kuruluşlarla ilişkilerini Hazine Müsteşarlığı yürütür.
__________________ |
Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz. |
Seçenekler | Arama |
Stil | |
| |
Forum hakkında | Kullanılan sistem hakkında |
| SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc. |