Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu

Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu (https://www.forumaski.com/)
-   Rap - Hip Hop (https://www.forumaski.com/rap-hip-hop/)
-   -   Sayedar 'Farkındalık' Albüm Röportajı (https://www.forumaski.com/rap-hip-hop/51852-sayedar-farkindalik-album-roportaji.html)

Jaqen 05.09.2013 10:47

Sayedar 'Farkındalık' Albüm Röportajı
 
Sayedar 'Farkındalık' Albüm Röportajı


İlk yasal solo albümü olan Farkındalık'ı geçtiğimiz aylarda digital olarak satışa sunan Sayedar ile albüm üzerine bir röportaj gerçekleştirdik. Albümün satır aralarına dokunduğumuz bu röportajda aynı zamanda Sayedar'ın gelecek planlarına ve projelerine, beklenen Lirikal Kaos albümüne de değinerek merak edilenleri sorduk. Sizlere bu keyifli röportajı sunuyor ve keyifli okumalar diliyoruz.

İlk yasal solo albümün "Farkındalık" geçtiğimiz aylarda digital olarak satışa sunuldu. Albümün konseptinden, oluşum sürecinden ve perde ardındanki isimlerden bahseder misin ?

Albüm kişisel problemlerim başta olmak üzere hepimizi ilgilendiren sorunlardan, battle'a kadar farklı birçok konu barındırıyor. Albümü Kadıköy Acil Otonom Records'ta Puma ile kaydettik. Gayet uzun ve yorucu bir maratondu ancak bir o kadarda keyifliydi. Altyapılarda Despo, Rapozof, Mertcan Yurt, Maruf Beatz ve Süleyman Şahin ile çalıştık. Hepsinin elinden gelenin en iyisini yaptığını düşünüyorum. Düetlerde ise Ayben, Sahtiyan, Xir Gökdeniz, Despo, Dikta, Mel ve Merve Akkaya bana eşlik ettiler. Albümle alakalı hem beraber çalıştığım arkadaşlarımdan, hem de dışarıdan gelen tepkilerin çoğu olumluydu. Ayben'in, yaptığımız çalışma için "Çok etkileyici bir çalışma oldu, şimdiye kadar düet okuduğum en iyi üç şarkı arasında yer alır" demesi beni hayli gururlandırmıştı mesela.

Albümdeki scratch çalışmaları DJ Güney Uğurlu'ya ait. Güney gayet başarılı işler çıkardı, sağolsun. Mix ve mastering işlemlerini Rapozof 1-2 gün içinde bitirdi. Açıkçası albümle alakalı en hızlı biten kısım oydu : ) Albüm kapağında Krys2Looper ile çalıştık. Zaten onun kalitesini hip hop ortamındaki herkes biliyordur. Bunun haricinde albümün hazırlanış sürecinde bana destek olan Selo, Hemsta, Tup, Yasemin Nadiran, Alperen, Sevda Fırat, Ulaş Demiröz, Sattas grubundan Orçun Sünear, Ahmet Ali Kork ve adı aklıma gelmeyen dostlarıma tekrar tekrar teşekkürlerimi sunarım.

Dışarıdan gözüktüğü kadarıyla sen daha çok "kaset" adamısın ve digital satıştan rahatsız gibisin. Digital satışın hiphop piyasasına getirisi ve götürüsü ne oldu sence ? Digital satış hakkında düşüncelerin nedir ?

Dijital satış bana kalırsa internete bedava albüm vermekten çok daha mantıklı. Yani neredeyse dünyanın hiç bir yerinde hip hop sanatçıları bedava olarak internette yer almıyor. Hani hiç tanınmayanları bile en kötü Bandcamp gibi internet sitelerinden dijital satışa sunuyorlar albümlerini. Bizde ne yazık ki bu sisteme baya geç geçildi ama Türkçe Rap için olumlu bir adım dijital satış. Çünkü bu işi yapan sanatçılara bir kimlik kazandırıyor bana kalırsa. Ayrıca lütfen bana kızmayın ama sözde rap'i savunan bedavacılar da belki bu sayede dinlediği kişilerin emeklerinin karşılığını vermeyi öğrenebilirler. Yani dijital satıştan yana bir rahatsızlığım yok ama "fiziksel albüm mü, dijital satış mı" dersen iş değişir. Bir arşivci olarak kesinlikle CD basılmalı diye düşünüyorum. Bu benim ilk yasal işim olacağı için bu şekilde ilerlemeyi tercih ettik ancak ikinci yasal albümde kesinlikle CD'de basılacak. Bu arada yanlış anlaşılmasın internete parça ya da albüm verilmesine de karşı değilim, sadece bunun sürekliliğine, dinleyicilerin bu sayede bedavacılığa alışmalarına ve MClerin bu işten hiç ekmek yiyememesine karşıyım. İnternete ara ara çalışmalar vermeye devam edeceğim tabi ki önceden olduğu gibi.

Sıradaki albümünü de digital olarak mı sunacaksın yoksa müzik marketlerinde yer alması için çabalayacak mısın ?

Market albümü olacak. "Farkındalık" işlerin nasıl yürüdüğünü tam anlamıyla görmemi sağladı, ikinci albümde biraz daha profesyonel olacağız.

Türkiye'de kaybolmaya başlayan scratch kültürünü albümünde yaşattığını görüyoruz. Güney Uğurlu ile olan uyumundan da bahsederek albümün bu yanına değinir misin ?

Çocukken de en sevdiğim parçalarda hep scratch vardı. Hatta 12 yaşlarında scratch'i nerede duysam "of underground parça bu" falan diye tribe girerdim : ) Güney çok başarılı bir DJ bence. Onunla albümde çalışmak gayet keyifli oldu. Önce bir parça diye konuşmuştuk, sonra sayısı arttı. Scratch gidebileceğini düşündüğümüz parçaları seçtik ve ortaya sağlam işler çıktı. Güney ile yeni projelerimde de çalışmaya devam edeceğiz inşallah, hem kişilik olarak hem yetenek olarak tuttuğum insanlardan. Umarım müzik kariyerinde hedeflerine zorlanmadan ulaşır.

Albüm genelinde eleştirel bir hava var. Özellikle geniş bir kitle hedeflenip de satışa sunulan albümlerde artık eskisi kadar eleştiri yüklü çalışmalar piyasaya sürülmüyor. Kendinden ödün vermediğini söyleyebilir miyiz yoksa satış yapsan dahi hedef kitleni sadece hiphop dinleyicileri ile mi sınırlı tuttun ?

Bir kere protest yada eleştirel işleri sadece hip hop ile ilgilenenler dinlemiyor, buna emin ol. Albümü yaptıktan sonra hip hop piyasası dışından bir çok kişi ile tanışma fırsatım oldu. Belkide yasal işler yapmanın en iyi yanı da bu. Tanıştığım insanların tepkileri gayet olumluydu. Benim bir hedef kitlem yok, ben içimden geleni yapıyorum. Benimle aynı kafayı kimler paylaşıyor ise onlar dinlesin. Albümü yaptığım dönemde psikolojim pek yerinde değildi, hayatımla ve yanımdaki insanlarla alakalı çoğu şeyi sorguluyordum. Ortaya da böyle şarkılar çıktı. Hani protest olayım rap kitlesine oynayayım falan gibi bir durum yok.

Albümde kitleleri harekete geçirmeye yönelik bir eğilim var. İnsanların artık bazı şeylerin farkında olmasını istiyorsun. Peki sosyal olarak rahatsız olmana rağmen şarkılarına yansıtamadığın, kendini kısıtladığın öğeler oluyor mu ?

Kendimi kısıtladığım herhangi bir konu yok. Ben sadece kendimce doğru gördüklerimi insanlarla paylaşmak istedim. Aralarında doğruluğu tartışılmayacak konular da vardı. Yanlış birşey söylediğimi, anlattığımı sanmıyorum. Sağcı yada solcu değilim. Albümden sonra çok soru aldım "abi sen komunist misin" falan diye : ) alakam yok. Belli zümrelere yaranmak ya da bir tarafa dahil olmak amacım değil. Hepimizin gördüğü ama görmezden geldiği bazı konulara değindim. Tabi parçaları hazırlarken bazı süzgeçlerden geçmek zorunda kalıyor çıkan işler. Küfrü geçtim argo kelimelere bile sansür uygulanıyor artık, bunu da görmüş olduk albümü teslim ettiğimizde : )

Sen de arada sırada beat yapıyorsun ama albümünde hiç kendi altyapılarına rastlamadık. Kendini o konuda yeterli düzeyde görmüyor musun ?

Kendimi yeterli görüyorum ama beat konusunda büyük bir iddiam yok, içimden geldiğinde yapıyorum sadece. Benim açımdan tek problem beat yaparken taslağı hazırladıktan sonra detaylarla uğraşmak, bu biraz sıkıyor beni işte : ) Hala güzel bir sample duyduğumda kendime engel olamıyorum, oturup kasıyorum birşeyler ama çok üstüne gitmeye niyetim yok yani. Belki yeni yapacağım albümlerde 1 yada 2 tane kullanırım.



Yeni klip çalışması için nasıl bir konsept ve hangi parça var aklında ?

Oğuzhan Ejderoğlu ile yakında bir klip çekeceğiz, şimdilik bu "Drakula" parçası gibi duruyor ama değişebilir de. Sonrası için kafamda başka şarkılarda var aslında. "Uyan Artık" klibi amatörlüğünde bir iş istemiyorum açıkçası. Çıkıp ara sokaklarda rap söylemek konseptli olmayacak en azından, şimdilik onu söyleyebilirim.

Geçtiğimiz günlerde kimleri dinlediğini sosyal ağ üzerinden paylaştın ve listede hep eski okul isimleri gördük. "Uyan Artık"ta da "eski okul tadı yok, ne varsa eskilerde" diyorsun. Peki yeni nesil için düşüncelerin ne yönde, eksikleri ne ?

Yeni nesil çok saygısız bence, kafa olarak eksikleri çok. Bizim usta olarak saydığımız insanlara yaklaşımımızla şimdi ki arkadaşların bize yada ustalara yaklaşımı arasında bile dağlar kadar fark var. Hip hop kültürünün içinde saygı ve destek konuları iskeletin oluşmasında önemli bir yere sahip. Ülkemizde ne yazık ki ikisi de sözde kalıyor. Albüm almak külfet, konserlere gelmek külfet, yapıcı eleştiri yapabilmek külfet, mc isen diğer mclere karşı hoşgörülü olmak, egolarını bir kenara bırakabilmek külfet. Benim ne düşündüğünü, ne istediğini anlayamadığım bir piyasa var. İnsanlar müzik yaparken neyi hedefliyorlar mesela? Dinleyicilerde de ben kendi adıma 2000'lerin başlarındaki gazı göremiyorum. Şuan kaç kişi bir albüm aldığında heyecanlanıyordur sence? Kaç kişi arşiv yapıyor ki? Benim evimde 300 tane yabancı rap cd'si var, genişletmeye de devam ediyorum imkanlarım doğrultusunda. Şimdiye dek çıkan neredeyse her Türkçe Rap albümünü sadece "destek" olsun diye almışımdır. Sevmediğim, hiç paketini açmadığım albümler de yok değil ama amaç farklı. Ben benim gibi düşünen saygı ve sevgi esaslı insanlarla çalışmak yada böyle insanlara müzik yapmak istiyorum hepsi bu. Müzik yapmak maddi manevi kolay birşey değil artık herkesin Türkçe Rap adına sevindirici haberlerin yaygınlaştığı son günlerde biraz daha destekçi rolünü almaları lazım. Bu söylediklerim tabi ki herkes için geçerli değil, özeleştirinizi yapın, şayet bu tanımlara gerçekten uymuyorsanız lütfen kendinizi bu tartışmanın dışında tutun.

Özellikle Philadelphia'dan pek çok isimle düet yaptın ancak hala bu çalışmaların tamamını sunmadın. Bu çalışmaları nasıl ve ne zaman değerlendirmeyi düşünüyorsun ?

Bu albümü "Lirikal Kaos" ismiyle hazırlıyorum. İçerisinde 10 düetli parça haricinde bir kaç tane de solo şarkı olacak. Bu arada Chief Kamachi düetli "Zaman Geldi" parçasını internete servis ettiğimden beri albümün CD'ye basılıp basılmayacağına dair pek çok soru aldım. Cevabım; evet albümü CD'ye basacağız. Tam anlamıyla kolleksiyonluk bir iş olduğunu düşünüyorum, umarım takip edenler de öyle düşünecekler snippet yayınlandığında. Çıkış tarihi vermek istemiyorum çünkü bazı parçaları yeniden okuyorum, kimisinin altyapısı değişiyor. Biraz daha işimiz var anlayacağın. Amacım yaza girmeden bitirmek.

"Lirikal Kaos" albümüne ekstradan yeni eklenen isimler ve çalışmalar da olacak mı yoksa senin yıllar önce kaydettiğin şarkılar mı yer alacak ?

Yeni eklenen isimler oldu, mesela Outerspace grubundan Planetary albüme dahil oldu en son. Onun gibi 1-2 kişi daha ve yeni solo çalışmalar var.

Kadıköy'de eski üretkenliği göremiyoruz. Bu durgunluğun sebebinden ve kendi gözünden Kadıköy'ün gidişatından bahseder misin ?

Son zamanlarda herkes solo çalışmalarının üstünde duruyor, eskisi kadar sık parça paylaşılmıyor. Kadıköy'ün bir yere gittiği yok, gidişatın vahim bir hali de yok bana göre. Seneler geçtikçe insanların öncelik vermesi gereken konuların sırası değişebiliyor, zamanı geldiğinde herşey rayına oturur.

Merdiven'de işler ne alemde?

Sansar yeni işini paylaştı zaten geçenlerde. "Kayıt Dışı" gayet kıyak, anlamak isteyene. Xir solo albümünü yavaş yavaş hazırlıyor diye biliyorum. Dikta da öyle. Firar daha çok organizasyon işlerini kovalıyor şu sıralar. Rapozof kardeşimiz asker, 2 ay gibi bir süresi var, onu bekliyoruz : ) Herkes daha çok solo işlerine eğildi diyebilirim. Merdiven olarak kafamızda bazı planlar da yok değil ama herşey netlik kazanmadan üstüne konuşmak istemiyorum açıkçası.

Daha önceden para karşılığı düet yaptığını ve artık kimsenin beleş iş beklememesini söylemiştin. Düet için para dışındaki kriterlerinden, senle çalışmanın şartlarından ve varsa bu sebepten dolayı aldığın tepkilerden bahseder misin ?

Ben senelerce bedava iş yaptım. Karın tokluğuna çıkılan konserleri de, cebimizden yol parası vesaire harcayarak katıldığımız organizasyonları da arkadaşlarım çok iyi bilirler. 17-18 yaşlarında bu durumun sana kattığı manevi doygunluğu tabi ki yaş 25 olunca bulamaz oluyorsun. Düet meselesine gelelim. Dünyanın her yerinde ne yazık ki bu iş böyle. Çok açık ve net. Eğer benden düet istiyorsan ve aynı seviyede değilsek, bunun bir bedeli olmalı. Destek dediğin düetle olmaz, destek diye diye yüzlerce "sözde" rapçi türedi. Pek çok kişiye tabi ki bedava işler de yaptım ama çok çok azının piyasaya paylaşıldığını gördüm. Adam düeti alıyor, belkide kendi okumuyor bile öyle elinde bekletiyor. Ben kimsenin egolarını tatmin etmek için rap yapamam, üzgünüm. O yüzden birebir yada ismen tanıdığım kişiler haricinde ücret karşılığında düet giriyorum. "Parayı veren düdüğü çalar" mantığında da değilim. Yapılan iş hoşuma giderse kabul ediyorum.

Yeni yasal albümünün sözlerini yazmaya başladığını ve sürprizler olduğunu duyurdun. Bu sürprizlere değinerek yeni projen hakkında bilgi verir misin ?

Daha profesyonel bir albüm yapmak kafamdaki. Farazi, Sycho Gast, Smek Deces, Mertcan Yurt gibi arkadaşlarımdan beatler aldım, onun haricinde birkaç farklı isimle daha çalışacağız beat konusunda. Düetler hakkında herhangi bir açıklamam olmayacak, kafamızdakileri gerçekleştirebilirsek güzel planlarımız var ama üstüne konuşmak için çok erken yani. Haziran - Temmuz gibi kayıtlarına başlamayı düşünüyorum. Bakalım.

Önümüzdeki günlerde yer alacağın organizasyonlardan ve lansman planından bahseder misin ?

Aklımda Haziran gibi Farkındalık albümünün lansmanını yapmak var. Biraz geçe kaldı, onu aradan çıkartmak lazım. Detayları zaten herşey netleşince paylaşacağım. Onun haricinde yurtdışından Azerbaycan ve Bulgaristan'dan organizasyon teklifi geldi, şartlarda anlaşılma sağlanabilirse bu teklifleri değerlendirmeyi düşünüyorum. Yurtiçindeki organizasyonlara albüm lansman konserine kadar katılmayı düşünmüyorum. Paslaşmak isteyenler varsa Sansar'ın 21 Nisan'daki "Kayıt Dışı" albüm lansmanında görüşebiliriz.

Eklemek istediğin bir şey var mı ?

Bana, Merdiven'e ve Kadıköy Acil'e destek veren herkese çok teşekkürler. Hep birlikte daha güzel işler yapacağız inşallah. Hiphoplife'a da ayrıca teşekkürler. Yayın hayatınızda senelerdir sürdürdüğünüz başarı daimi olsun. Saygı ve sevgiler.


Saat: 13:15

Telif Hakları vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.