Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu

Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu (https://www.forumaski.com/)
-   Türkçe - Edebiyat (https://www.forumaski.com/turkce-edebiyat/)
-   -   Servet-i Fünun Edebiyatı Oluşumu (https://www.forumaski.com/turkce-edebiyat/41876-servet-i-funun-edebiyati-olusumu.html)

Jaqen 17.07.2013 14:50

Servet-i Fünun Edebiyatı Oluşumu
 
Servet-i Fünun Edebiyatı Oluşumu

Servet-i Fünun daha önce Ahmet İhsan tarafından çıkarılan bir fen dergisidir Recaizade 1895 sonlarında derginin başına Tevfik Fikret’i getirir Tanzimat’la birlikte başlayan edebiyatı Avrupa ruhu ve teknigi içinde yenileştirme hareketi 1896-1901 yılları arasında Servet-i Fünun dergisi etrafinda Recaizade önderliginde toplanan yeni nesille ikinci bir hamle yapmıştır


Edebiyat-ı Cedide diğer bilinen ismiyle Servet-i Fünun Edebiyatı II Abdülhamit döneminde Servet-i Fünun dergisi çevresinde toplanan sanatçıların batı etkisinde geliştirdikleri bir edebiyat hareketidir Bu hareket 1896′dan 1901′e kadar etkili olmuş ve II Abdülhamit’in baskı döneminden geçmiştir 16 Ekim 1901 yılında Hüseyin Cahit Yalçın’ın Fransızcadan çevirdiği “Edebiyat ve Hukuk” başlıklı makalenin dergide yayınlanması üzerine dergi kapatılmış dolayısıyla Servet-i Fünun topluluğunun faaliyetleri de son bulmuştur


Servet-i Fünun veya Edebiyat-ı Cedide devri Türk edebiyatında 1860′tan beri devam eden Doğu-Batı mücadelesinin kesin sonucunu (Batı edebiyatının lehine) belirleyen aşamadır Gerçekten yoğun ve dinamik çalışmalarla geçen bu kısa dönem sonunda Türk edebiyatı gerek anlayış gerek içerik gerekse teknik bakımdan tamamıyla Batılı bir nitelik kazanmıştır Bu döneme Servet-i Fünun adının verilmesi bu edebi hareketin Servet-i Fünun dergisinde gerçekleşmesindendirAdından da anlaşılacağı gibi önceleri ‘fen’ konularını ele alan bu derginin yazı işleri müdürlüğüne Tevfik Fikret’in getirilmesiyle dergi bütünüyle bir edebiyat dergisi haline gelir (7 Şubat 1896)

Divan edebiyatına karşı kurulmasına çalışılan Avrupai Türk edebiyatını ifade için kullanılan ‘Edebiyat-ı Cedide’ (yenilikçi edebiyatçıları) teriminin bu harekete ad olması ise hareketin bu terimi bütünüyle benimseyip kendi hakkında da sıkça kullanmasındandır Bu hareketin 1901 yılında Hüseyin Cahit Yalçın’ın Fransızcadan çevirdiği ‘Edebiyat ve Hukuk’ adlı makalesinin II:Abdülhamit yönetimince kışkırtıcı bulunarak derginin kapatılmasıyla son bulduğu kabul edilir

Bu nesli Ali Ekrem Cenap Şahabettin Süleyman Nazif Mehmet Rauf Tevfik Fikret Hüseyin CahitAhmet Hikmet Faik Ali Celâl Sahir Hüseyin Suat oluşturur Sonradan Halit Ziya da bu gruba katılmıştır Dönem 2 Abdülhamit’in istibdat dönemidir Dönemin bu özelliği sebebiyle edebiyatçılar içe dönük davranmış kişisel konuları içliliği aşkı karamsarlığı hayal kırıklığını tabiat güzelliklerinimelânkoliyi ve üzüntüyü işlemişler; toplumsal sorunlara değinmemişlerdir Adeta yüksek zümre edebiyatı gibidir Bunda Recaizade’nin büyük etkisi vardır
Servet-i Fünuncu ve Edebiyat-ı Cedideciler denilen grup Fransız edebiyatının özelliklerini büyük ölçüde Türk edebiyatına adapte etmeye çalışmışlardır Fransız realizmi örnek alınmıştır Tanzimat döneminde başlayan ve benimsenen dildeki yabancı unsurları ayıklayarak sade Türkçe’ye geçiş hareketi bu devirde durmuş Arapca ve Farsça kelimelere yeniden itibar edilmeye başlanmıştır

Tanzimatçıların birinci dönem sanatçıları sanat toplum içindir prensibini benimserken Servet-i Fünuncular ise Tanzimat’ın ikinci dönemindeki gibi sanat sanat içindir prensibi ile hareket etmişlerdirTopluluğun üslûbu süslü ve sanatlı; ruh ve ifade tarzı ise Avrupai’dir Şiirde aruz vezni kullanılmakla birlikte nazım şekillerinde ve konularda büyük yenilikler yapılmıştır nazmı nesre yaklaştırmışlar beyit bütünlüğü yerine konu bütünlüğünü esas almışlardır Bir cümle birkaç dizede/beyitte tamamlanabilir

Fransız şiirinden alınan sone ve terza-rima gibi şekiller ve serbest müstezat çokça kullanılmıştır Kafiyede kulak kafiyesi benimsenmiştir Romanda ve hikâyede batılı anlamda başarılı örnekler verilmiştirRomanda tahlile ve teferruata yer verilmiş modern kısa hikayenin ilk örnekleri bu dönemde şekillenmiştirRoman ve hikâyede olaylar ve kişiler tamamen İstanbul’a seçkin tabakaya aittir Romanda realizmdenşiirde parnasizm ve sembolizmden etkilenmişlerdir

Bu dönemde gazetenin yerini dergiler almıştır: Servet-i Fünun Malûmat Mektep Mütalâa Hazine-i Fünun Resimli Gazete…


Şiir roman hikâye tiyatro tenkit ve hatırat türlerinde başarılı eserler veren Servet-i Fünun temsilcilerinin en tanınmışları Şiirde Tevfik Fikret Cenap Şehabettin Süleyman Nazif; Roman ve hikâyede Halit Ziya Uşaklıgil Mehmet Rauf Hüseyin Cahit Yalçın Ahmet Hikmet Müftüoğlu’dur

Servet-i Fünun edebiyatına katılmayarak gene batılı anlayışla eserler verenler arasında Ahmet Rasim hatırat türü ile Hüseyin Rahmi Gürpınar İstanbul’u anlatan romanları ile yeni Türk edebiyatını desteklemişlerdir Servet-i Fünun dergisinin 1901’de kapatılmasıyla topluluk da dağılır




Saat: 03:13

Telif Hakları vBulletin® Copyright ©2000 - 2024, ve
Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.


SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.