Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu
 

Go Back   Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu > Eğitim - Öğretim > Dersler > Türkçe - Edebiyat
Kayıt ol Yardım Kimler Online Bugünki Mesajlar Arama

canlı casino siteleri canlı casino siteleri sagedatasecurity.com casino siteleri takipçi satın al
porno diyarbakır escort bayan antalya escort malatya escort

Dilin Ve Sözün Anlamı

Türkçe - Edebiyat kategorisinde açılmış olan Dilin Ve Sözün Anlamı konusu , ...


Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 05.09.2013, 21:10   #1 (permalink)

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Dilin Ve Sözün Anlamı

Dilin Ve Sözün Anlamı

"… Önce dille uğraşın… Önce dil… Neden? Çünkü dil düşüncenin aracıdır da onun için! Dilsiz düşünülemez. O sizin sözünü ettiğiniz davalara Avrupalılar bizden daha iyi çalışıyorlar. Yüzyıllardan beri kurulmuş kurumlaşmış dilleri var da ondan. O dilin yardımıyla düşünüyor düşündüklerini anlatabiliyorlar da onun için..." (Nurullah Ataç Ararken s. 191)

Türkçe üzerindeki iç ve dış baskılar sürüyor. Türkçe'nin yazım ve konuşma kullanımının yozlaştırılmasına yönelik her fırsatı kullanılıyor. Filmlerde ve televizyon dizilerinde yabancı filmler Türkçeleştirilişinde yabancı dillerindeki kalıplara uyma gayretkeşliğiyle dilimizi yozlaştırılıyor. Yetmiyor televizyon reklamları dedikodu ve müzik programlarında dilimizi çarpıtıp yayvanlaştırılarak araya yabancı sözcük ve heceler katarak dili bozma eylem sürdürülüyor! O da yetmiyor; giysiden başlayarak defterekaleme ve işyerleri adlarına kadar yabancı markaların doğrudan kullanımı ya da Türkçe eklerle hiçbir dile benzemeyen sözcükler tanımlar yaratılıyor.

Bu noktada İtalyanca'nın kurtarıcısı Dante'nin söylediklerini anımsıyorum; "...hemen her türlü kötülük aklın işlevsizleştirildiği ve o yüzden dil kurallarının bozulması dilin yozlaşması sonucu düşünüş kargaşasının yaşandığı yerde ürer."

Dilin düşünceyi oluşturan ve düzenleyen yönü önemli. Dil düşüncenin düşünce de dilin birbirinden ayrılamaz parçaları. Dil doğru kullanılmadığı ve kendi içinde yozlaştırıldığı zaman ulusal bütünlüğün de anlaşmazlığa dönüşmesi kaçınılmaz. Spinoza'nın bu konudaki uyarısına dikkat: "Bir dili o dilin içinde doğanlar bozup yozlaştırmazlarsa; dışarıdan birilerinin bunubaşarmaya hiçbir zaman güçleri yetmez." Demek ki dış işbirlikçiler içimizde!..
Agop Dilaçar'ın anlattığına göre dille ilgili bu tür incelikler; Atatürk'ün toplantılarında da her zaman konuşulur ve tartışılırmış. Bir gün Atatürk Türkçe’nin yazım ve sesletiminde (konuşmada) sözcüklerin gerçek anlamlarına dikkat çekerek şu örneği vermiş: “Bakınız / savaş ilan ettik / dediğinizdeki ‘ilan’ ile / Cumhuriyet ilan ettik! / cümlesindeki ‘ilan’ sözcükleri birbirinden farklıdır. Birincisinde açıkça bildirmek ikincisindeyse bir kavramı bir durumu töreleştirmek anlamı vardır. ‘Sebep’ sözü de böyledir. Mesela öğretmen öğrencisine derse geç kalmasının sebebini sormuş olsun. Öğrencisi de ya- saati kurmadığım için – ya da –erken uyanamadığım için demiş olsun. Bu iki cevaptan birincisinde ‘sebep’ nesnel bir engeli ikincisindeyse öznel bir durumu karşıladığı için ayrı anlam taşır. İşte biz buna dilin inceliği dil duyarlığı diyoruz”. (Türkiye'de Dil Özleşmesi s. 137)

Yazı ve dil devrimini doğru algılayamadığımız hatta bunları birbirinden ayrı düşündüğümüz için; dilimizdeki sesletim yazım anlatım anlamlandırma özelliklerini inceliklerini de tam kavrayamadık ve bu konuyu okullarımızda öğretim konusu yapamadık gitti.

Ulusal anadilimizi; düşünerek yazılıp çizilerek öğrenilen Türkçe’ye dönüştüremedik. Dilbilim ve dilbilgisi çalışmalarını ne ciddiye aldık ne de bu alanın öğretim kurumlarına ve öğrenci düzeyine uygun alan sözlükleri hazırlayabildik. Her bilim ve sanat dalının öncelikli gereksinimi olan terim sözlükleri ne yazık ki hâlâ yeterli değil. Çok gerekli olan sesletim ve sesbilim sözlüklerinden söz eden bile yok…

Bunlar yapılmadan Osmanlı'dan abecesiz ve sözlüksüz devir alınan bir toplum anadilini yazıp konuşabilen çağdaş toplumlar düzeyine yükselebilir mi?

Osmanlı medreselerinin başlıca eğitim ve öğretim yöntemi olan “belletmecilik” yöntemi günümüz eğitim ve öğreticiliğinin de temel hastalığıdır. Cumhuriyetin yetiştirdiği öğretmenler de ne yazık ki doğru örgütlenemedikleri için -doğrusu Avrupa Birliği emir komuta zinciri içinde örgütlendirildikleri için- ezbercilik hastalığını üstümüzden atıp düşünce yöntemleriyle kurulan eğitim sistemini bir türlü egemen kılamadık.

Sonunda yazım anlatım bilişim iletişim bozuklukları içinde kıvranan bir toplum olduk. İşte devrimlerin üzerinden geçen yıllar sonrası ulaştığımız nokta – daha doğrusu- ulaşamadığımız ülkü!


Akın ÖNEN

DeLi.Cocuk isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz.


Yetkileriniz
Konu Açma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum hakkında Kullanılan sistem hakkında
Forumaski paylaşım sitesidir.Bu nedenle yazılı, görsel ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenmektedir.Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir.Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazılı, görsel ve diğer materyalleri 48 saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır. Bildirimlerinizi bu linkten bize yapabilirsiniz.

Telif Hakları vBulletin® Copyright ©2000 - 2016, ve Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
yetişkin sohbet chatkamerali.net

Saat: 02:37