Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu
 

Go Back   Forum Aski - Türkiye'nin En Eğlenceli Forumu > Din Ve Maneviyat > Tasavvuf > Yunus Emre


Yunus Emre ve Tasavvuf

Yunus Emre kategorisinde açılmış olan Yunus Emre ve Tasavvuf konusu , ...


Like Tree1Beğeni
  • 1 Post By Jaqen

Yeni Konu aç  Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 30.10.2012, 16:12   #1 (permalink)
Root Administrator

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Yunus Emre ve Tasavvuf



YUNUS EMRE VE TASAVVUF


Yunus EMRE, İslam tarihinin en büyük bilgelerinden olup yaşadığı ve yaşattığı inanç sistemi; Kuran’ın özüne ulaşarak, Tek olan gerçeğin (Allah) sırlarını keşfetme ilmi olan tasavvuf ve Vahdet-i Vücud tur.
Bu inanç sisteminde tek varlık Allah’dır. Allah bütün bilinen ve bilinmeyen alemleri kapsamıştır, tektir, önsüz sonsuzdur, yaratıcıdır. Eşi, benzeri ve zıddı yoktur.Bilinen ve bilinmeyen tüm evren ve alemler onun zatından sıfatlarına tecellisidir.Alemlerdeki tüm oluşlar ise onun isimlerinin tecellisidir. Her bir hareket,iş,oluş(fiil) onun güzel isimlerinden birinin belirişidir.

Hak cihana doludur, kimseler Hakkı bilmez
***
Baştan ayağa değin, Haktır ki seni tutmuş
Haktan ayrı ne vardır, Kalma guman içinde

Dolayısıyla evrende var saydığımız tüm varlıklar onun varlığının değişik suretlerde tecellileri olup kendi başlarına varlıkları yoktur. Bu çokluğu, ayrı ayrı varlıklar var zannetmenin sebebi ise beş duyudur. Beş duyunun tabiatında olan eksik, kısıtlı algılama kapasitesi, bizi yanıltır ve çoklukta yaşadığımızı var sandırır. Ayrı ayrıymış gibi algılanan bu nesnelerin, ve her şeyin kaynağı Allah’ın esmasının (isimlerinin) manalarıdır. Manaların yoğunlaşmasıyla bu “Efal Alemi” dediğimiz çokluk oluşmuştur. Bir adı da “Şehadet Alemi” olan, ayrı ayrı varlıkların var sanıldığı; gerçekte ise Allah isimlerinin manalarının müşahede edildiği alemdeki çokluk Tek’in yansıması,belirişidir. Bu izaha tasavvufta Vahdet-i vücud (Varlıkların birliği,tekliği) denir.

Cenab-ı hak varlığını zuhura çıkarmadan evvel gizli bir varlıktı.Bilinmeyen bu varlığa, Gayb-ı Mutlak (Mutlak Görünmezlik),La taayyün (Belirmemişlik),Itlak (Serbestlik),Yalnız vücud, Ümmül Kitap (Kitabın Anası),Mutlak Beyan ve Lahut (Uluhiyet) Alemi de denir.

Çarh-ı felek yoğidi canlarımız var iken
Biz ol vaktin dost idik, Azrâil ağyar iken.

Çalap aşkı candaydı, bu bilişlik andaydı,
Âdem, Havva kandaydı, biz onunla yâr iken.

Ne gök varıdı ne yer, ne zeber vardı ne zir
Konşuyuduk cümlemiz, nûr dağın yaylar iken.”

“Aklın ererse sor bana, ben evvelde kandayıdım
Dilerisen deyüverem, ezelî vatandayıdım.

Kâlû belâ söylenmeden, tertip-düzen eylenmeden
Hakk’dan ayrı değil idim, ol ulu dîvândayıdım.”

“Bu cihana gelmeden sultan-ı cihandayıdım
Sözü gerçek, hükm-i revan ol hükm-i sultandayıdım.”

***

ADEM yaratılmadan can kalıba girmeden
Şeytan lanet olmadan arş idi seyran bana

Sonra Allah bilinmekliğini istemiş ve varlığını üç isimle belirlemiş taayyün ve tecelli ettirmiştir.

1.Ceberut (İlahi Kudret) Alemi: Birinci taayyün,Birinci tecelli,İlk cevher ve Hakikat-ı MUHAMMEDİ'YE olarak da bilinir.

Yaratıldı MUSTAFA, yüzü gül gönlü safa
Ol kıldı bize vefa, ondandır ihsan bana
Şeriat ehli ırak eremez bu menzile
Ben kuş dilin bilirim, söyler SÜLEYMAN bana

2.Melekut (Melekler) Alemi: İkinci taayyün,İkinci Tecelli,Misal ve Hayal Alemi,Emir ve Tafsil Alemi,Sidre-i Münteha (Sınır Ağacı) ve BERZAH da denir.

3.Şehadet (Şahitlik) ve Mülk Alemi:Üçüncü taayyün,Nasut(İnsanlık),His ve Unsurlar Alemi,Yıldızlar,Felekler (Gökler),Mevalid (Doğumlar) ve Cisimler Alemi diye bilindiği gibi,Arş-ı Azam da bu makamdan sayılır.

Tüm bu oluşlar Kuran’ı Kerimde “Altı günde yaratıldı” ayetiyle beyan edilirken Altı günden maksadın mutasavvıflarca ,gün değil hal’e ait olduğu kabul edilir.Bu haller Allahın insanlara lütfettiği görünmeyen şeylerden altı sıfatıdır: Semi,Basar,İdrak,İrade,Kelam ve Tekvin(İşitme,Görme,Kavrama, İrade,Konuşma ve yaratma). Cenab-ı Hakkın Zatına ait bu sıfatların Ademin kutsal varlığında belirmesi,”İnsan benim sırrımdır” sözünün bir hükmüdür.Varlığın başlangıcı ve son sınırı ise Aşk’tır.O yüzdendir ki sayılan bu alemler Aşkın cezbesiyle pervane haldedir. Cenab-ı Hak varlığını,kudret eliyle zuhura getirmiş ve üç isimle taayyün,tecelli ve tenezzül etmiştir.Buna yaratış sanatı (Cenab-ı hakkın kuvvetinden,kudretine hükmederek cemalini ve celalini eserlerinde yani varlık yüzünde göstermesi), Belirme cilvesi (Aşık olması sonucunda batının zahire çıkıp,alemlerin nurlarının ve olayların bilinmesi) ve Birlik oyunu (Zatından sıfatına tecelli etmesi ile kendi varlığını kendinde zuhura getirip,birlik ve vahdetini ahadiyet(teklik) sırrına meylettirmesi) denir. Bunda zaman ve mekan kaydı yoktur.Ancak “An” vardır.Çünkü mutlak zaman içersinde batın(gizli),zahire(görünen) çıkıp fark edildikten sonra,alemlerin nurları (ışıkları) ve ilahi olaylar bilinmiştir.Daha sonra şekil ve renkler görülüp,ayrı ayrı unsurları oluşturacak şekilde birleştiğinde isimler meydana çıkmıştır(Mülk mertebeleri ,Cisimler alemi).Ve böylece zahir alem belli olup mutlak varlık bilinmiştir.

Mani evine daldık, vücuda seyran kıldık
İki cihan seyrini, cümle vücudda bulduk
Yedi gök yedi yeri, dağları denizleri
Cenneti cehennemi, cümle vücudda bulduk

Cebnab-ı Hakkın bu alemi yaratmaktan maksadı bilinmekliğini istemesidir. Ortaya çıkan şeylerin belirişine sebebse Adem(İnsan) ‘i dilemektir. Varlığa ilahi sıfatlar,sırrına ise Adem denir. Adem-insan, mevcudattın bir özetidir.
Tevrat ile incili, Furkan ile Zeburu

Bunlardan beyanı cümle vücudda bulduk
Yunusun sözleri hak, cümlemiz dedik saddak
Kanda istersen anda HAK, cümle vücudda bulduk

Büyük mutasavvıflardan Sunullah Gaybi divanında geçen Keşfül Gıta kasidesinde ;

“Bir vücuttur cümle eşya, ayni eşyadır Huda,
Hep hüviyettir görünen, yok Huda’dan maada… “

mısralarıyla ,Evvel ve ahirin izafiliğini, meydana gelen her şeyin ilahi tecelliden ibaret olduğunu anlattığı bu şiirde, Hüviyetin zuhurunu dile getirir ve Zatına duyduğu aşkla güzelliğini seyretmek isteyen o Tek ve Mutlak olanın zuhura gelme muradıyla, gizli hazinesinin feth olup sırrın keşfedilir hale gelmesi için, Arşı, Kürsiyi, unsurları, nebat, ve hayvanı geçtikten sonra, en kemal haliyle kendini ancak insanda seyrettiğini anlatır.

Papatya beğendi.
__________________
[Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL][Link'i Görebilmeniz İçin Kayıt Olunuz.! Kayıt OL]
Jaqen isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla
Alt 25.08.2015, 10:48   #2 (permalink)

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Cevap: YUNUS EMRE VE TASAVVUF



Yunus Emre ve Tasavvuf Anlayışı

Türk Tasavvuf Edebiyatının en önemli temsilcilerinden birisi olan Yunus Emre’nin hayatı hakkında kesin bilgiler yoktur.Genç yaşta Taptuk Emre ile tanıştı ve hayatında yepyeni bir sayfa açıldı.Eski Yunus yoktu artık;”Derviş Yunus” vardır.Yıllarca Taptuk Emre’nin hizmetinde bulundu ve dergaha odun taşıdı. Dergaha bir tane bile eğri odun getirmediğini farken Taptuk, bunun hikmetini sorunca Yunus Emre’den şu yanıtı alır: “Efendim! Bu kapıya odunun bile eğrisi yakışmaz.” Bir rivayete göre Taptuk Emre kızını Yunus’a vermiş ve Yunus onun damadı olmuştur.

Yunus Emre’nin yaşadığı dönem Hz Mevlana’nın yaşadığı dönem ile aynıdır.Bu sayede Yunus Emre, Mevlana’nın sohbetlerine katılmış ve manen orda yetişmiştir.Yazmış olduğu tasavvufi şiirler Türk Tasavvuf Edebiyatı için çok büyük önem taşır. Şiirlerinin konusu genellikle; Allah’a iman,ölüm,kabir,aşk ve hayatın gayesidir.Anadolu’da Yunus Emre Divanı’nın bulunmadığı ev yok gibidir.Şiirlerin yalın ve anlaşılır olması kolayca ezberlenmesini sağlamıştır.

Yunus Emre’nin tasavvufi görüşüne gelince,Hz Mevlana ve Hacı Bayram Veli ile aynı kaynaktan beslenir.Üçü de Ahmet Yesevi ekolüne bağlı, vahdet-i vücud anlayışına sahiptir.Yunus Emre; insanları ehl-i şeriat, tarikat,hakikat ve marifet olmak üzere dört dalda kategorize eder.

Şeriat tarikat yoldur varana,
Hakikat marifet ondan içeru…

Tasavvuf önderlerinin genelinde olduğu gibi Yunus Emre de tasavvufi mertebelerin en üstünü olarak aşkı görmektedir.Alemin yaratılışına vesile olan da Allah’ın, Hz Peygambere duyduğu aşk ve “Habibim” diye hitap etmesi değil midir?

Yunus öldü diye selâ verilir,
Ölen hayvan imiş aşıklar ölmez…

Yunus Emre’ye göre tasavvuf eşsiz bir mücevherdir.Erenler ise çok değerli insanlardır.Tasavvuf;aşkullaha,muhabbetullaha götüren yol olduğu için bu yolun yolcusu olan dervişler çok değerlidir.

Evliyaya uğramaz ise yolun,
Göçtü kervan, kaldın dağlar başında!..

Yunus Emre şiirlerinde kendisinden bahsederken zaman zaman “Miskin Yunus” ifadesini kullanır.Burda “Derviş Yunus” demek ister.Derviş kelimesi de sözlük anlamı ile kapı eşiği demektir.Kapı eşiğine gelen geçen herkes basar üzerinde gezer.Derviş de nefsini ayaklar altına almalıdır.Aksi takdirde dervişlik söz konusu olmaz.

Derviş gönülsüz gerek,
Sen derviş olamazsın…

Yunus’un tasavvufi anlayışında gönül kırmaya yer yoktur.Gönül yıkmak o kadar büyük bir sorumluluktur ki,Kabe’yi yüz defa yıkmaktan daha kötüdür.Çünkü Kabe’yi yapan Allah’ın kulu Hz İbrahim ve Hz İbrahim’in oğlu İsmail iken,kalbi inşa eden Allah’tır.Gönül kıran Allah’ın nazargahını yıkmış demektir.

Bir kez gönül yıktın ise,
O kıldığın namaz değil!...

Gönül Çalabın tahtı Çalab gönüle baktı,
İki cihan bedbahtı kim gönül yıkar ise…

Yunus Emre’nin Allah aşkı ile yandığı şiirlerinden anlaşılmaktadır.O, Rabbi ile hemhal olmuştur.Yunus’un tasavvufi felsefesinde mutlak sevgili Allah’tır.Tek derdi Hakk’a ermek ve vuslatı yaşamaktır.Bu nedenle Yunus için cennetin önemi yoktur.Şiirlerinde cenneti kesinlikle küçümsememekle beraber asıl maksadın Allah olduğuna vurgu yapar.

Cennet cennet dedikleri,
Birkaç köşkle birkaç hûri;
İsteyene ver anları,
Bana seni gerek seni!..

Her mutasavvıf gibi Yunus için de dünya önem taşımaz.O,dünyanın geçiciliğine aldanmayıp ahirete yönelmiştir.Onun tasavvufunda mal ve mülkün değeri yoktur.

Bu dünyaya kanmayalım fanidir aldanmayalım,
Bir iken ayrılmayalım gel dosta gidelim gönül…

Yunus Emre’nin dervişlik anlayışı şekil ve şemailden ibaret değildir.Yunus; cübbe,sarık ve hırkayı dervişliğin şartı olarak görmez. Onun tasavvufunda asıl derviş kalbini derviş eyleyen kimsedir.

Dervişlik olaydı taç ile hırka,
Biz dahi alırdık otuza kırka…

Tasavvufun olmazsa olmazlarının başında edeb gelir.Allah dostları bu konu üzerinde uzunca durmuşlardır.Öyle ki dergahları “Edeb Ya Hu!” levhaları süslemiştir.Yunus Emre için de edeb vazgeçilmez bir unsurdur. Yunus zaman zaman edebi,ilimden dahi üstün tutmaktadır.

İlim meclislerinde aradım,kıldım taleb,
İlim geride kaldı illa edeb illa edeb…

Peygamber sevgisi konusunda Yunus Emre zirvededir.Şiirlerinde Hz Peygambere olan aşkını çok kez dile getirmiştir.

Yunus metheyledi seni dillerde,
Sevilirsin bütün bu gönüllerde,
Ağlayı ağlayı gurbet ellerde,
Ya Muhammed(as) canım arzular seni…

__________________
Papatya isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz.

Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Açma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum hakkında Kullanılan sistem hakkında
Forumaski paylaşım sitesidir.Bu nedenle yazılı, görsel ve diğer materyaller sitemize kayıtlı üyelerimiz tarafından kontrol edilmeksizin eklenmektedir.Bu nedenden ötürü doğabilecek yasal sorumluluklar yazan kullanıcılara aittir.Sitemiz hak sahiplerinin şikayetleri doğrultusunda yazılı, görsel ve diğer materyalleri 48 saat içerisinde sitemizden kaldırmaktadır. Bildirimlerinizi bu linkten bize yapabilirsiniz.

Telif Hakları vBulletin® Copyright ©2000 - 2016, ve Jelsoft Enterprises Ltd.'e Aittir.
SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.

Saat: 01:56


bizimmekan.com sohbet eczaonline.com Betcup celtabet