|
Kültür - Sanat - Tarih kategorisinde açılmış olan Türk Gölge Tiyatrosu | Karagöz ve Hacivat konusu , ...
| LinkBack | Seçenekler | Arama | Stil |
15.02.2013, 15:19 | #1 (permalink) |
BaHaRamaZaN | Türk Gölge Tiyatrosu | Karagöz ve Hacivat Karagöz ve Hacivat taklide ve karşılıklı konuşmaya dayanan, iki boyutlu tasvirlerle bir perdede oynatılan gölge oyunudur. Karagöz oynatıcısına kurgusal, hayalbaz denir. Yardımcıları çırak, yardak, dayrezen, sandıkkar'dır. Oyunda konuşmaların değişmesi baş hareketleriyle yapılır. Bu iki karakterin gerçekten yaşayıp yaşamadığı, yaşadıysa nerede nasıl yaşadığı kesin olarak bilinmemektedir. Anlatılanlar rivayete dayanır, zira gerçekten yaşamış olsalar bile büyük ihtimalle bahsedilen dönemde tarih kitaplarına girecek kadar önemli bulunmamışlardır. Halkbilimciler Karagöz'ün bazı oyunlarda Çingene olduğunu kendi ağzıyla itiraf etmesi, Bulgar gaydası çalması ve Evliya Çelebi'nin tanıklığına dayanarak Bizans imparatoru Konstantin'in Çingene seyisi Sofyozlu Bali Çelebi olduğunu ileri sürmektedir. Bir diğer rivayet ise Hacı İvaz Ağa ya da halka mal olan adıyla Hacivat ve Trakya'da bulunan Samakol köyünden demirci ustası Karagöz, Orhan Gazi devrinde Bursa'da yaşamış cami yapımında çalışan iki işçidir. Kendileri çalışmadıkları gibi diğer işçilerin de çalışmasını engellemektedirler. Orhan Gazi'nin, "cami vaktinde bitmezse kelleni alırım" dediği cami mimarı, caminin vaktinde bitmemesine Karagöz ve Hacivat'ı şikayet eder. Bunun üzerine bu ikili başları kesilerek idam edilir. Karagöz ve Hacivat'ı çok seven ve ölümlerine çok üzülen Şeyh Küşteri, ölümlerinin ardından kuklalarını yaparak perde arkasından oynatmaya başlar. Bu sayede Hacivat ve Karagöz tanınır. 17. yüzyılda son şeklini alan Karagöz gölge tiyatrosunun ne zaman Osmanlı topraklarına geldiğiyle ilgili farklı görüşler ileri sürülmüştür. Bu görüşlerden bazıları şunlardır:
__________________ Aşk der ki sana: Yolumdaysan başım feda yoluna; ama bil ki senin de başını isterim yoluma. Kahır, kapris gelecekse senden amenna! Ama ayağına diken batarsa yolumda ah edip vahlanma!... Aşk bilek gücü değil “YÜREKTİR”! Yüreğin yetmiyorsa düşme yollara!… |
15.02.2013, 15:20 | #2 (permalink) |
Root Administrator | Cevap: Türk Gölge Tiyatrosu | Karagöz ve Hacivat
Karagöz ve Hacivat'ta *****grafi Geleneksel Türk tiyatrosunda belden aşağının çok önemli bir yeri olduğunu belirten tiyatrocu Levent Kırca, "Karagöz ve Hacivat"ta da bu temanın ağırlıklı olduğunu vurguladıktan sonra, Karagöz’ün Hacivat’ın kafasına vurduğu şeyin eli değil, erkeklik organı olduğunu belirtmiştir. Kırca'ya göre Osmanlı’da Hacivat- Karagöz, bir tür 'gece saray *****su'dur. Yazar Selahattin Duman'ın, 18. yüzyılda İstanbul’da bir süre kalıp, seyahat izlenimlerini kitap haline getiren Macar kökenli Fransız aristokrat Baron de Tott’un anılarından aktardığına göre, bir yaz gecesi Eyüp sırtlarında bir zengin konağına yemeğe davet edilen Baron, yemekten sonra bahçede kurulan Karagöz perdesinde oynatılan Hamam Sefası adlı oyunu seyrettikten sonra dehşete düştüğünü yazmıştır. Anılarında bu olaydan “Hayatımda böyle utanç verici bir şey seyretmemiştim..” diye bahseden aristokrat subay sözlerini şöyle tamamlamıştır: “En ağırıma giden şey de perdenin önünde oturan küçük kız çocuklarının oyunu seyrederken arsız arsız gülmesi olmuştu..”. Duman'a göre Karagöz ve Ortaoyunlarındaki *****grafinin sona ermesi, 1876-1909 yılları arasında saltanat sürmüş olan II. Abdülhamid'in bu oyunları yasaklatmasıyla olmuştur. Guillaume-Antoine Olivier, Gérard de Nerval, Théophile Gauthier, Edmondo De Amicis gibi Türkiyeye gelmiş pek çok yabancı tanık da tıpkı Baron de Tott gibi Karagöz'de hiçbir sansürün olmadığında hemfikir olmuşlar ve nasıl olup da kadın ve çocuklara bu oyunların seyrettirildiğine şaşırdıklarını yazmışlardır. Sanat tarihi araştırmacısı Metin And "Önemli bir Kültür Mirası: Karagöz" adlı eserinde Karagöz oyunlarının konularında çeşitli cinsel sapıklıkların, lezbiyen ilişkilerin ve zamparalık olaylarının görüleceğini ve phallus’un Karagöz’ün ayrılmaz bir öğesi olduğunu vurgulamıştır. Uğur Göktaş da, "Dünkü Karagöz" adlı kitabında "erkeklik organı"nın İstanbul kahvelerinde oynatılan bu müstehcen oyunlarda fazlaca vurgulandığını ve bu tür Karagöz oyunlarına "Zekerli Karagöz" ve "Toromanlı Karagöz" adı verildiğini, oyunlar sadece erkeklerden oluşan seyirci kitlesine oynatıldığında müstehcenliğin dozunun daha da arttığını belirtmişti. Notlar
Yörürün | Haluk Bilginer Hacivat-Karagöz Neden Öldürüldü filminden http://www.youtube.com/watch?v=XwO1AeK3exQ |
Yukarı'daki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz. |
| |
Forum hakkında | Kullanılan sistem hakkında |
| SEO by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc. |