Tekil Mesaj gösterimi
Alt 18.10.2012, 17:17   #7 (permalink)
HANDAN
Özel Üye

Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
Standart Selective Color ve Hue/Saturation(Seçmeli Renk ve Renk Tonu /Doygunluk)

Ofset baskı için sağlıklı renk rötuşlarının gerçekleştirilmesi Photoshop içindeki renk fonksiyonlarının doğru sıraya göre uygulanmasına bağlıdır.



BEYAZ ve SİYAH GİRİŞLERİNİN ÖNEMİ

Bilhassa ülkemizdeki diapozitif filmlerin büyük çoğunluğunda renk sapması 'cast' bulunmaktadır. Tarihi geçmiş bayat film ve banyo kullanımı ile aynı banyoda birçok filmin yıkanması renk sapmalarındaki en büyük sebeplerdir.

Bunların haricinde eğitimsiz fotoğrafçılar tarafından ucuz/kötü objektiflerin kullanılması iç mekan ve stüdyolarda standart dışı ışıklarla çekimlerin yapılması standart dışı ortamlarda çevredeki eşya obje duvar yer ve tavandan yansıyan renkler resimlerdeki gerçek renk tonlarının farklı görünmesine yol açarak renk sapmalarına sebep olur.

Bir görseldeki renk sapması net ve açık şekilde sadece bayez siyah ve gri tonlarda saptanabilir. Örneğin diada kırmızı sapması mevcut ise resimdeki kırmızı lacivert koyu yeşil alanlarda bu sapmanın ne kadar olduğunu bulamazsınız. Aynı şekilde resimde mavi sapması varsa gökyüzü deniz vs. alanlarda bu sapmanın derecesini tesbit edemezsiniz.

Görsellerdeki renk sapmaları ve ton bozuklukları sadece beyaz siyah ve gri alanlarda net olarak saptanabildiği için Beyaz Nokta ve Siyah Nokta girişleri ile nötr gri ton rötuşlarının öncelikle ve ilk sırada yapılması şarttır.



SELECTIVE COLOR (Seçmeli Renk)

Beyaz ve Siyah Nokta girişleriyle nötr gri tonların ince rötuşu için selective Color (Seçmeli Renk) fonksiyonu ikinci aşamada kullanılmalıdır. (Image>Adjustments>selective Color)

Beyaz alandaki CMYK renk dengesinin ince rötuşu için 'Whites' seçilir ve aşağıdaki nokta değerlerine göre düzenleme yapılır:



Siyah alandaki CMYK renk dengesinin rötuşu için 'Blacks' seçilir ve aşağıdaki nokta değerlerine göre düzenleme yapılır:



Gerçekte siyah olması gereken en koyu alandaki CMYK % nokta değerleri kullanılacak kağıdın cinsi ve kalitesi ile boyaların pigment yapısı baskı makinesi kullanılan diğer kimyasallar ortam şartları vs. ile doğrudan ilişkilidir.



Bilhassa her kağıt cinsinin (Parlak Kuşe Mat Kuşe 1.Hamur 3.Hamur) kaldırabildiği azami boya % nokta değeri toplamı farklı değerlerde olduğu için baskı üretiminin uygulanacağı kağıdın kalitesi düştükçe diğer parametreler de dikkate alınarak CMYK % nokta değerleri %10-%20 azaltılmalıdır. Tabloda örnek olarak verilen rakamlar sadece Parlak Kuşe kağıt için geçerlidir.

Orta ton nötr gri alandaki CMYK renk dengesinin ince rötuşu için 'Neutrals' seçilir ve aşağıdaki nokta değerlerine göre düzenleme yapılır:

Nötr gri tonların CMYK % nokta değerleri dengesi bir önceki yazımda da belirttiğim gibi ancak profesyonel gri balans prova baskıları neticesinde ölçülüp hesaplanarak saptanmaktadır.

Yukarıda verilen rakamlar genel olarak kuşe kağıtlar için geçerlidir. 1.Hamur ve bilhassa 3.Hamur gazete kağıtlarının kendi renk tonu kirli sarımtırak beyaz olduğu için ve ayrıca nokta kazancı daha yüksek gerçekleştiğinden nötr gri tonların CMYK % nokta değerleri çok daha farklıdır.

Gerekli düzeltmeleri yapmak için CMYK bölümlerindeki kutulara '-' / '+' rakam girebilir veya renklerin ilgili düğmelerini sağa sola kaydırarak renk tonlarını değiştirebilirsiniz.

Rötuşlar yapılırken 'Info' penceresi açık tutularak CMYK değerleri sürekli kontrol edilmelidir.

Ton eğrisi dengesinin bozulmaması için 'Method: Relative'de kalması daha uygundur.



RENK RÖTUŞLARI

Beyaz Alan Siyah Alan ve Gri tonlardaki CMYK nokta değerleri ofset baskı kriterlerine uygun rötuşlandığı takdirde büyük ölçüde ana ve ara renk tonlarınız da otomatik olarak ton eğrisine uygun şekilde düzeltilmiş olacaktır.

Ancak bazı resimlerde Beyaz Siyah veya Gri ton alanları olmayabilir. Öte yandan her ne kadar resimdeki renk sapmalarını yoketmiş olsanız bile gerek kendi görsel beğeniniz gerekse müşterinin isteği doğrultusunda ya da objenin kendi orijinal renk tonunu baskıda elde edebilmek için ana ve ara renklerin de rötuşlarını yapmanız gerekebilir.

Bilhassa gazete ilanlarında renklerin daha canlı ve temiz çıkmasını sağlamak için mutlaka ana ve ara renkleri kirleten üçüncü renklerin nokta değerleri azaltılmalıdır.

Renklerin rötuşlarına başlamadan önce birçok fonksiyonda kullanılan rötüş rengi seçimlerinde resimdeki hangi renk alanlarının rötuştan doğrudan etkileneceği ve hangi rötuş renginin seçilmesi gerektiği çok iyi bilinmelidir.



RÖTUŞ RENGİ SEÇİMİ

Ofset baskı sisteminde ana renkler olan Cyan Magenta ve Yellow ile ara renkler Red Green ve Blue renk tonları birçok insanın kafasını karıştırmaktadır. Resimlerin renk rötuşları yapılırken yanlış renk alanlarının seçimi istenilen neticeyi vermemekte ve baskı aşamasında kötü sürprizler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu sebeple renklerin düzeltilmesi aşamasında rötuştan etkilenecek olan renk alanlarının çok iyi hesaplanması gerekir.

Cyans (Mavi tonlar): Mavi renk tonlarında Magenta nokta değerleri yüksek olabilir. Ancak bu değerin %50'yi geçmesi halinde mavi renk lacivert'e doğru gider. Bu sebeple bilhassa koyu mavi gökyüzü ve denizlerin rötuşlarında 'Cyans' ile birlikte 'Blues' da kullanılabilir. Genel olarak 'Cyans' seçiminde yapılan rötuşlar resim içindeki bütün mavi tonları büyük ölçüde etkiler.

Magentas (Magenta tonlar): 'Magenta' ana renklerden birisi olduğu için genelde 'Magenta' nokta değerlerinin yüksek olduğu renk alanlarında etkilidir.

Yellows (Sarı tonlar): 'Yellow' en yüksek nokta değerindedir. Diğer renklerin nokta değerleri düşüktür. Yellow ana renk olduğu için rötuş sırasında en çok temiz sarı tonlar etkilenmektedir. İnsan teninin rötuşunda ikinci aşamada kullanılabilir. Bazı resimlerdeki ağaç ve çimen tonları da 'Yellows' renk alanı içine girmektedir. Sarıya çalan Cyan nokta değeri düşük yeşillerin rötuşunda 'Yellows' kullanılabilir.

Reds (Kırmızı tonlar): Magenta en yüksek nokta değerindedir. Yellow nokta değeri Magenta'ya eşit veya biraz altındadır. Cyan ve Black nokta değerleri ise çok düşüktür. İnsan teninin rötuşu öncelikle 'Reds' seçilerek yapılmalıdır.

Greens (Yeşil tonlar): Yeşil renkler Cyan ve Yellow karışımından oluşmaktadır. Ancak bilhassa ağaç tonlarında gölgeler çok yoğun olduğundan Magenta ve/veya Black noktalar bir hayli yüksektir. Bu sebeple yeşillerin rötuşunda çoğu zaman zorluklar yaşanmaktadır. Koyu ve kirli yeşillerin temizlenmesini sağlamak için diğer rötuş fonksiyonlarını da kullanmalısınız. Öte yandan mavi renkleri fazla etkilemeden sadece turkuaz ve cam göbeği tonlarının düzeltilmesinde 'Greens' seçilebilir.

Blues (Lacivert ve Eflatun tonlar): Magenta nokta değerleri Cyan'a yakın veya eşit olması durumlarında rötuş yapmak için 'Blues' alanlar seçilmelidir. Koyu gökyüzleri deniz ve benzeri alanların rötuşlarını 'Blues' seçerek yapın.

__________________
Yeşilin Mavinin Olduğu Yerden...
HANDAN isimli Üye şimdilik offline konumundadır Alıntı ile Cevapla